Jeg føler ikke at jeg passer ind!

Hej
jeg er en pige på 12 år som ikke føler at jeg passer ind på min nye skole, jeg har lige skiftet for et par måneder siden og jeg har næsten ingen venner. Den eneste veninde jeg har er ret irriterende! når tingene ikke passer hende har hun det med at sige at jeg er tarvelig eller ond!

jeg har rigtigt svært ved at komme væk fra hende og hvis jeg er sammen med andre bliver hun rigtig sur men hvis hun er sammen med andre er det bare lige meget. Jeg har prøvet at tale med min mor om det med hun fatter bare ingen ting. Hvad skal jeg gøre?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver, for jeg kan godt forstå, at du gerne vil have hjælp til at falde til på din nye skole. Det kan godt være svært at skifte skole, og nogen gange går det ikke lige så hurtigt med at finde nye venner, som man havde håbet på.

Men jeg tænker, at du kun har været på skolen i et par måneder, og at der måske stadigvæk er en god chance for, at du kan få det godt på skolen..? Måske har du brug for, at dine lærere hjælper dig lidt med at foreslå nogen, du kan være sammen med? De kender jo de andre børn godt og kan måske se, hvor der er nogle gode muligheder for venskaber..? Jeg tænker at det kunne være rigtig godt, hvis du beder din lærer om hjælp, når du kommer tilbage i skolen efter påskeferien. Måske skulle du få din mor til at hjælpe dig..? Du kunne jo evt. vise dem det brev, du har skrevet til BørneBrevkassen, hvis du er usikker på, om de tager det alvorligt, når fortæller, hvordan du har det.

Jeg forstår godt, at du er lidt træt at den måde, det foregår på, når du er sammen med den veninde, som du har fået i klassen. Det lyder som om, hun gerne vil bestemme over dig på en måde, som du ikke rigtigt bryder dig om. Det kan være, at hun selv er usikker og føler, at det er svært at få venner, og at hun derfor prøver at passe på dig, så du ikke finder andre venner end hende... Jeg kender hende jo ikke, så jeg ved ikke, om det kan være derfor, men kunne du mon prøve at sige til hende, hvordan du oplever det?

Jeg håber, at du snart får nogle flere venner i skolen. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver, som kan spørge lidt mere ind til, hvordan du har det i skolen, og hvad du godt kunne tænke dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.