Brev
Jeg er ked af det – hele tiden
Hej.
Jeg er en pige på 13 år, 6. klasse. Da jeg gik i 4. klasse blev jeg bedste veninder med 5 rigtig søde piger, vi kaldte os for *****. Da vi gik i 5. klasse havde vi ret mange problemer fordi de andre piger i klassen følte sig udenfor, og det endte med at vi droppede *****, mig og 2 andre ville ikke have det, men de andre 3 sagde at de var blevet bedste veninder og at de ikke syntes det føltes som om vi alle 6 var lige gode veninder mere..
Jeg vidste jo at det var rigtigt, men ville selvfølelig ikke indse det. Vi har haft rigtig mange skænderier, og i sommerferien “udelukkede” vi andre en af pigerne, jeg ved ikke hvorfor. Jeg troede jeg vidste det men det gjorde jeg ikke, jeg føler bare at det var så ondsvagt.
Hun er tilbage nu, og lige siden hun var det følte jeg bare at hun var min bedste veninde. Det føler hun ikke, jeg kan mærke det. Hun vil bare gøre ALT for at være sammen med de 3 andre piger, som var bedste veninder før. Jeg føler mig kun “tæt” med 1 af dem nu. Jeg savner – på den måde – de andre piger..
Det føles som om de ikke gider mig mere, som om jeg er “yt”… jeg kan jo godt forstå dem.. jeg er jo ikke særlig spændene… Jeg bliver bare SÅ ked af det vær gang jeg ser de ligger billeder ud på facebook af dem, og så skriver de ting som “Det er dejligt at være sammen med sine bedste veninder” … Og så føles det også som om de ignorere mig mere og mere. Som om de er pisse sur på mig..
Jeg ANER ikke hvad jeg har gjort?! Så er der også min mor og far.. De er skilt. Jeg bliver simpelthen så ked at det, vær gang jeg høre den sang med Pink, som hedder Family Potrait.. Jeg savner at være en familie igen. Jeg ved ikke hvordan du kan hjælpe mig, men please gør noget.. Jeg har det virkelig dårligt… – Hvis det her var skrevet på papir, ville brevet være vådt af tårre.
Hilsen ….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at der har været rigtig meget uro i jeres pigegruppe i de sidste år. Siden 4. klasse har nogen været skiftevis ude og inde i varmen. Og nu er det dig, der føler dig udenfor.
Det kan være rigtig hårdt og utrygt at være en del af sådan en pigegruppe. Det er flot, at du beder om hjælp, og at du ikke bare affinder dig med det.
Mange piger i jeres alder oplever det samme, og det kan være svært at komme ordentligt igennem alene.  Derfor er det meget almindeligt, at klasselæreren eller en anden lærer hjælper pigegruppen til at komme igennem konflikterne på en ordentlig måde, og at de sammen snakker om, hvordan man kan sørge for, at alle har det godt i gruppen.
Du skriver ikke, om jeres lærer har hjulpet jer tidligere, men jeg synes, at I har brug for hjælp lige nu. Når man snakker sammen om det, viser det sig tit, at der er flere i gruppen, der ikke har det så godt, så måske er der andre end dig, der er kede af det?
Jeg vil foreslå, at du og måske også din veninde snakker med en af jeres lærere om problemerne, og beder om, at I får nogle pigegruppemøder sammen med læreren, så I kan få snakket om, hvordan I har det, og hvordan I kan gøre pigegruppen bedre.
Hvis I gør det, vil I gøre noget godt for alle i pigegruppen.
Du fortæller også om, at du er ked af det på grund af dine forældres skilsmisse, og at du drømmer om at blive en familie igen. Kan du mon
snakke med en eller begge dine forældre om, hvor svært det er for dig? Måske tror de, at deres store datter bare klarer det selv?
Hvis det er svært at sige, kan du måske skrive et brev om dine tanker og følelser til dine forældre. Så har I et godt udgangspunkt for en snak.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.