Brev
Jalousi mellem sin beste ven og barndomsven
Hej.
Jeg er en 17 årig dreng der af og til bliver lidt jaloux over mine venner.
Jeg har en ven som jeg hsr kendt siden jeg var lille og jeg har en bedsteven og jeg fik dem til at lære hinanden at kende.
Jeg føler bare at deres venskab vokser og vokser nu når vi også går i samme klasse.
Vi er dog stadig rigtige gode venner alle 3, men jeg er bange for, at de bliver bedre og bedre venner sådan at de går ud i byen sammen og hygger sig uden de kontakter mig.
Eller at de finder ud af en masse ting hvor de så kontakter mig og spørger om jeg gerne vil med. Jeg vil nemlig ikk være sådan.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig
Hvor lyder det dejligt, at I er rigtig gode venner alle 3.
Du kan ikke forhindre dine venner at lave ting sammen uden dig. Det vil de sandsynligvis gøre sommetider – ligesom du måske også laver ting med en af dem uden, at den anden er der. Til gengæld synes jeg, at du skal fortælle din barndomsven og din bedste ven om dine tanker. Hvad synes du mon om det? Måske kunne du fortælle dem om, at du er bange for at blive glemt nu, hvor de er blevet venner? Eller at du er bange for, at din venskab med dem hver vil glide ud i sandet? På den måde kan de også være opmærksomme på det og være med til at vedligeholde jeres venskab. Nogle gange kan jalousien forsvinde eller blive mindre, hvis man får lettet sit hjerte over for sine venner.
Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du mon ikke vil have, at de finder på en masse ting og inviterer dig med? Er det mon fordi, at du tror, du vil være en byrde for dem? Eller har du mon før prøvet at blive holdt udenfor? Jeg tænker nemlig, at det er super dejligt og betænksomt af dine venner at invitere dig med, hvis de finder på noget at lave. De gør det jo, fordi de kan lide dig.
Jeg bliver også nysgerrig på, om du mon har andre venner, du kunne bruge tid sammen med? Det er rigtig rart at have forskellige venner – nogle tættere end andre. Det kan også være med til at mindske din følelse af jalousi at have andre at være sammen med.
Jeg håber, du snakker med din barndomsven og din bedste ven.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen