Brev
Jalousi
Hej Børnevrevkassen
Jeg er en pige på 13, der går i 8. klasse.
Jeg har en rigtig sød bedste veninde, men hun har desværre en tendens til at blive jaloux på mig. Måske er det mere korrekt at sige, at hun er jaloux på mine veninder,
Min veninde og jeg har været bedste veninder siden 1. klasse hvilket også betyder, at vores bånd er tæt. Nogle gange når man har sådan et venskab, har man også lettere ved at blive uvenner.
Det sidste år har vi ikke gået i klasse sammen, men det gør vi nu. Jeg kan godt mærke, hvordan vi lettere bliver irriterrede på hinanden osv., når vi nu ses hver dag. Men problemet er, at jeg også har gode veninder uden for skolen, som jeg også er sammen med. Jeg er ikke helt så gode venner med dem, som jeg er med min bedste veninde.
Jeg har rigtig svært ved at sige nej, hvis der er nogen der spørger om vi kan være sammen en dag, og jeg ikke har lyst. Det gør, at min hverdag nemt bliver proppet, fordi jeg bare siger ja, uden rigtig at have lyst. Eftersom min bedste venindes og mit bånd er tykt, har jeg lettere ved at sige nej overfor hende. Ellers har jeg skulle finde på alle mulige undskyldninger overfor andre osv., om hvorfor ‘jeg ikke kan’ være sammen med dem, men jeg gider ikke lyve og bekymre mig om, om de nu finder ud af, at jeg faktisk ikke havde en anden aftale den dag, og da slet ikke overfor min bedste veninde.
Jeg synes generelt bare, det er en virkelig dårlig vane at lyve sådan, og jeg vil helst bare kunne sige: Jeg orker desværre ikke idag, men en anden dag vil jeg gerne.
Men når min bedste veninde så spørger om vi skal være sammen, orker jeg det tit ikke, fordi jeg har lavet så meget med andre i løbet af ugen. Og det er der det reelle problem kommer ind i billedet. For min veninde kommer let til at føle sig fravalgt, fordi jeg nogle gange må sige nej, enten fordi jeg har en anden aftale, eller fordi jeg ikke orker. Så får hun det også direkte at vide, end mange ande, fordi jeg ellers bare finder på undskyldninger.
Min bedste veninde har sagt til mig, at hun var misundelig på mine veninder, som jeg ellers så. Men når jeg så er sammen med mine andre veninder (om jeg rent faktisk gider det, eller bare har sagt ja), tør jeg ikke sige det til min bedste veninde, både fordi hun bliver ked af det, sur på mig eller noget helt tredje.
Det ødelægger også det, at være sammen med andre, fordi jeg skal lægge så meget skjul på det.
Jeg undgår så vidt muligt at sige det til hende, jeg lægger ikke noget op på snapchat eller instagram osv., fordi jeg er bange for, at min bedste veninde skal blive jaloux og ked af det, for det er jo langt fra meningen.
Nogle gange spørger jeg min bedste veninde, om hun kan være sammen en dag, uden jeg rigtig vil det, men bare så hun ikke føler sig fravalgt.
Hvis hun spørger, om jeg kan være sammen en dag efter træning, og jeg ikke orker det, så siger jeg, at jeg ikke orker det, men hvis en anden spørger, kan jeg ikke få mig selv til at sige det, specielt hvis jeg tidligere har sagt nej. For jeg vil heller ikke virke afvisende overfor mine andre veninder, fordi jeg siger så meget nej til dem.
Min bedste veninde har givet udtryk for, at hun er misundelig, så det er ikke bare noget, jeg bilder mig ind,
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, hverken hvad min bedste veninde angår eller mine andre veninder.
Jeg håber i vil svare, men det ved jeg, der er så mange andre der også siger 🙂
Hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år!
Tak for dit brev, og din meget fine beskrivelse af, hvordan du har det med dine veninder. Jeg tror, der er mange, både børn og voksne, der kan genkende, problematikken om, at det er svært at sige nej, og at man på den måde får lagt et alt for stramt program for sig selv – og at man egentlig savner at have lidt tid alene, hvor man kan være sig selv og bare slappe af. Jeg synes det er rigtig godt, at du kan mærke, at du har brug for at være alene nogen gange, og at du er bevidst om, at du skal øve dig i, at sige fra uden at få dårlig samvittighed eller at føle, at du lyver. Jeg synes, det er helt fair at sige, at man ikke lige orker i dag, men at man gerne vil ses en anden dag. Det tænker jeg på ingen måde er en afvisning. Tværtimod tænker jeg, at det vil være meget mere hyggeligt både for dig og dine veninder, hvis I venter med at ses til en dag hvor du har lyst og overskud til det, så du nyder deres selskab i stedet for, at du måske bare sidder og tænker på, at du hellere vil hjem. Jeg tænker også, at det må være svært for dig at slappe af, hvis du sidder og er bekymret for, at de skal opdage, at du i virkeligheden ikke har en anden aftale…
I forhold til din bedste veninde, kan jeg sagtens forstå, at det er lettere for dig, at sige fra over for hende. Som du skriver, har I kendt hinanden længe, og jeres bånd er tæt. Jeg tænker, at det også betyder, at I er trygge ved hinanden og føler, at I kan være ærlige overfor hinanden. Og du er jo lige præcis helt ærlig når du siger, at du ikke orker, at være sammen i dag, fordi du har brug for at slappe af. Jeg kan godt forstå, at det er problematisk for dig, hvis der så er en anden der spørger, om I skal være sammen, og du har svært ved at sige nej, og din veninde finder ud af det. Måske kommer hun til at tænke, at du hellere vil være sammen med andre end hende, og derved opstår følelsen af jalousi? Igen tænker jeg, at det må være meget anstrengende for dig, at du samtidig med, at du ikke rigtig har lyst til at være sammen med nogen, og så skal passe på, at der ikke bliver lagt billeder ud på Snapchat eller Instagram, som kan ’afsløre’ dig.
Når jeg læser dit brev får jeg indtrykket af, at dig og din bedste veninde holder rigtig meget af hinanden. Det lyder som om, at du vil gøre alt for, at hun ikke skal blive ked af det, og føle sig afvist. Det lyder også som om, at din veninde måske er bange for at miste dig som ven, hvis hun føler, at du hellere vil være sammen med andre end hende. Her skal jeg skynde mig at sige, at det selvfølgelig er helt i orden, at I begge har andre venner end hinanden. Det er helt naturligt, og sundt at have flere end én ven. Men jeg synes faktisk det er rigtig sejt af hende, at hun giver udtryk for, at hun er misundelig, når du er sammen med andre. Jeg tænker at det er et tegn på, hvor meget du betyder for hende, og at hun for alt i verden ikke vil miste dig.
Jeg tænker, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne fortælle din bedste veninde, om de tanker du har i forhold til at have brug for at være alene, og hvor svært det er for dig, at sige nej, hvis du bliver spurgt om du kan være sammen. Du kan måske være helt ærlig over for hende og også sige, at det på en måde er lettere for dig at sige nej til hende, fordi I er så gode venner, og du føler, at du kan være mere ærlig over for hende end for andre, fordi jeres bånd er så tæt. Hvordan tror du, at det ville være? Hvis du forklarer din veninde, de samme ting, som du har beskrevet i dit brev til brevkassen tænker jeg, at hun kan få en større forståelse for dig og dét du har behov for. Hun kan måske også blive mere rolig omkring, at det ikke er fordi du ønsker at afvise hende, eller at vælge hende fra, men at det handler om dine egne behov for at være alene og slappe af.
Måske kunne det være en hjælp, hvis dig og dine veninde laver en ny aftale hver gang I har været sammen, så hun på den måde står i din kalender, og du ikke lige pludselig har fyldt alle dagene op med andre aftaler. Det kan også være, at I skal have en fast dag om ugen hvor I ses. Hvordan synes du, det lyder? Jeg tænker, at det måske også kunne være en hjælp for dig, hvis du lavede aftaler med dig selv, hvor du skal være alene, og skriver dem ind i din kalender? Det kan måske hjælpe dig med ikke at lave så mange andre aftaler?
Jeg ved godt, at det kræver mod, at sige fra når man ikke har lyst til at være sammen med nogen, og egentlig ikke skal noget andet, men samtidig tænker jeg at det er rigtig vigtigt for at du kan passe på dig selv, og også rarere for dig, at være sammen med dine venner, når du har lyst til det. Hvad tror du, at dine venner ville sige, hvis du sagde, at du ikke kunne være sammen, fordi du trængte til at slappe af? Hvad ville du selv sige, hvis en af dine venner sagde det til dig? Ville du synes det var ok eller…? Alle mennesker har brug for at være alene nogen gange. Jeg er sikker på, at dine venner kan genkende det. Tror du, at du kan finde modet til at prøve det af, næste gang du ikke har lyst til at være sammen med én? Måske kan du være den, der inspirerer de andre til også at sige fra, hvis de en dag ikke har lyst til at være sammen med nogen? Jeg tror, at det ville lette dig så meget, hvis du kunne øve dig i at sige fra. Så slipper du for at finde på undskyldninger, og føle at du lyver. Du slipper også for bekymringen om, hvis det bliver opdaget, at du ikke havde en anden aftale. Samtidig tror jeg, at det bliver meget rarere for dig, at være sammen med dine venner, når du har lyst og overskud til det. Måske vil det være en idé at sige, at du er træt eller trænger til bare at slappe af - så det ikke bliver til, at du ikke orker at være sammen med nogen. Selvom det i bund og grund betyder det samme, så er det måske mere ok at være træt og trænge til at slappe af - så er det ikke de andre du ikke orker at være sammen med...
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig al held og lykke.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen