Brev
Jalousi
Hej
jeg er en pige på 12
og har det er lille problem med min veninde og jeg….
Altså hun er rigtig sød og dejlig og jeg elsker hende overalt på jorden! Men hun ser ud til at have det meget nemt med at være sammen med andre piger, og jeg, syntes det er lidt svært. Hver gang hun er sammen med andre og sætter en masse billeder op om hvor sjovt de har det knuser det mig!
Jeg vil gerne…. Rigtig gerne! Men kan ikke!
Jeg skammer mig over at være så jaloux fordi det lyder så fandens dumt!
Hjælp hvad kan jeg dog gøre?!
Mvh tøsen
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære tøsen på 12 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil og fortæller om de følelser du oplever.
Jeg kan da godt forstå, at du bliver jaloux over at se billeder, der viser de andre har det sjovt. Jalousi er en følelse, der ligesom alle mulige andre følelser er svære at styre.  Følelser har ofte ikke noget med fornuft at gøre.
Følelserne er indeni os, vi kan mærke dem på mange måder, og fælles for dem alle er, at de kan være rigtigt svære at forklare.
Kender du eksempelvis udtryk som -at være så rasende at man ser rødt, -lykkelig helt ind i himlen eller -forelsket til op over begge øre? Fælles for de beskrivelser er, at de forsøger at beskrive, hvordan følelserne næsten kan opsluge os.
Når du fortæller om, at du har en følelse af, at du skammer dig over at du bliver jaloux må det være ekstra svært for dig. Både at skamme sig og at være jaloux er store følelser og kan opleves som om de tager al pladsen indeni, kender du den oplevelse?
Når det er sagt, vil jeg gerne tilføje at det er helt naturlige følelser at rumme, og det er noget alle mennesker oplever i forskellig grad og forskellige situationer.
Det mærkelige er, at når det handler om følelser hjælper det ofte at sætte ord på dem. Jeg ved godt, at det kan være svært at formulerer, men kan du alligevel tale med din veninde om det.
Måske er du usikker på, hvordan hun vil reagerer, men faktisk kan det jo være positivt for hende, at du gerne vil være mere sammen med hende. Kan du eksempelvis være med, når hun er sammen med andre venner?
Måske kan du ikke være med, fordi du på nogle tidspunkter er optaget af eksempelvis sport eller andre ting. Kan en helt anden vinkel måske være, at din veninde også gerne ville være med til noget du skal.
Hvis du tænker, det er svært at få fortalt hende, kan det så være en mulighed for dig, at vise hende dit brev herind til?
Kan du måske selv spørge nogle af de andre piger, dem som din veninde også er sammen med af og til, om I skal være sammen? Kan det være en måde hvorpå du ikke er nær så afhængig kun af din bedste veninde, hvad tænker du om det?
Hvis din veninde er god til det med at få nye venner, kan du måske tale med hende om, at du også godt kunne tænke dig at være lige så god til det, som hende - og måske kan du spørger hende, om hun ville kunne hjælpe dig med det. Hvad gør hun? Hvordan lyder det og ville det måske være noget, som du kunne have lyst til?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale om tingene med en rådgiver. Det kan være en mulighed for dig for at sætte ord på, måske før du taler med din veninde.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.