Brev
Jalousi
Hej!
Jeg er en pige på 15 år og jeg går i 8. klasse. Tak fordi I gider læse mit brev! Jeg har et problem. Jeg er virkelig irriteret på en af pigerne fra min klasse. Faktisk er hun en af mine bedste veninder fra klassen og en af dem jeg snakker mest med.
Men hver gang jeg er sammen med hende bliver jeg bare så IRRITERET… og jaloux! Hun er så smuk, smart, en af lærernes yndlinge, den drengene synes er mest lækker, hun har en god smag både indenfor tøj og musik. Hun spiller selv helt vildt godt klaver og hun har sådan en rar familie og de bor så pænt! Hun startede i klassen for et par år siden, og hun har egentlig ikke irriteret mig så meget før nu.
Det skal måske også siges at hun og min tidligere bedste veninde (som stadig er en af mine gode veninder) begyndte at hænge ud sammen og senere blev bedste venner. Nu fandt jeg så ud af at hun også er begyndt at være meget sammen med en anden pige fra klassen (som faktisk er den jeg betragter som min bedste veninde for tiden).
Så ikke nok med at hun er den perfekte pige, så føler jeg også at hun ligesom overtager mine venner. På en måde ville jeg ønske at jeg var hende, for hun er så perfekt på mange områder, imens jeg føler mig som en sølle taber. Jeg bliver næsten vred på hende bare af at være i hendes nærvær. Men hun kan jo ikke gøre for at jeg føler mig som en grim taber og i al hemmelighed ville ønske jeg var ligesom hende… åh altså…!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år.
Tak for dit brev her til BørneBrevkassen, det er godt du skriver herind. Jeg kan godt forstå, at det må være svært for dig, sådan at se på hvordan din veninde påvirker dit liv. Jeg vil gerne fortælle dig, at du er sej, når du selv skriver i din overskrift, at dit brev handler om oplevelsen af at være jaloux. Når jeg tænker det er sejt, er det fordi jeg tænker, at du selv er en stærk pige, når du kan se tingene i sådan et bredt perspektiv, og se at det muligvis handler lidt om det.
Det ændrer dog ikke ved den følelse du har, når du kan iagttage din veninde. Jeg tænker på, om du nogensinde har talt med din veninde om, hvordan du har det? Kunne du f.eks. fortælle, at du ville ønske, du var lige så god til at spille som hun er. Jeg ved ikke, hvordan hun vil reagere, men tænk hvis du har nogle kvaliteter, hun ville ønske at have. Det kunne måske gøre det lettere for dig, når du føler, at hun er perfekt.
Kunne du måske tale med nogle af dine andre veninder om jeres fælles stærke sider, ikke kun dine, men også deres? Det at få sig selv beskrevet med andres øjne, kan åbne for nye måder at opfatte sig selv.
I dit brev fortæller du om mange forskellige nære veninder. Kunne du mon hænge mere ud sammen med nogle af dem i en periode? I mange venskaber er det forskelligt, hvor meget man er sammen. Når I så går i samme klasse, ser I hinanden dagligt. Kunne det mon være en grund til, at du føler dig irriteret over hende? At du trænger til en lille pause fra hende..?
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale om din irritation over din veninde med en af rådgiverne.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.