Jalousi

Kære bb.

Jeg har et KÆMPE problem,

jeg har en RIGTIG god veninde og jeg holder rigtig rigtig meget af hende.

Jeg har en forfærdelig “sygdom” kalder jeg det selv, jalousi, det er virkelig et problem.

Der er lige startet en ny pige på skolen, og selvfølgelig er min veninde blevet rigtig gode venner med hende. Jeg hader virkelig den nye pige, jeg har det virkelig som om hun prøver at stjæle min veninde, og det gør mig virkelig kedafdet.

Hvergang jeg bare tænker på den nye pige bliver jeg trist og kedafdet, og det er rimelig tit for jeg tænker heletiden på om min veninde ligepludselig kommer hen til mig og siger at hun er blevet træt af mig og ik gider være veninder med mig mere, men jeg ved selvfølgelig godt at det vil hun ikke ( håber jeg ).

Hver gang min veninde og den nye pige er sammen eller snakker sammen bliver jeg MEGA jaloux og kedafdet. Jeg har sagt det til min veninde, men hun bliver nærmest sur når jeg siger det, for jeg har også døjet rigtig meget af det, det sidste halve år hvor vi var tre venner, os to og så en dreng, og der lukkede de mig nærmest udenfor, så jeg ved ik om det er derfor jeg nemt bliver jaloux.

Igår skev min veninde på my story ( på snapchat ) ” er der nogle der ved hvornår den nye pige kommer hjem fra skiferie, hun er den eneste der kan hjælpe mig”, og min veninde har sagt før at hun virkelig har hjulpet hende altså den nye pige, fordi at hun havde det svært.

Jeg tror hun havde det svært pga. Mig og den dreng som vi var meget gode venner med, men det var mest fordi at min veninde og drengen var blevet uvenner.

Det såre mig helt vildt at hun ikke går til mig og får hjælp, men hen til den nye pige. Og jeg bliver så kedafdet, og så bliver jeg bange for at hun ik stoler på mig eller at hun er ved at skifte mig ud,

jeg føler mig helt vildt overset;(. Mig og min veninde går sammen hver dag, men hver årgang jeg siger noget er det som om hun er totalt ligeglad og ikke lytter efter, og så hver gang hun snakker med den nye pige, så snakker hun og lytter rigtig interreseret, og så bliver jeg bare helt lille og usynlig. Jeg bliver så kedafdet og jaloux.

Min veninde snakker altid helt vildt meget om noget hun har lavet med alle andre når vi er sammen, og især om den nye pige, og jeg sidder selfølgelig og lytter, formået gør man når man er så gode veninder, og hun sidder bare og falbler løs om hvor sjovt det var sammen med alle mulige andre mennesker, og jeg føler mig bare så ligegyldig og kedelig.

Når jeg siger til min veninde at jeg bliver jaloux siger hun bare at der ik er nogen grund til at blive jaloux, hun kan bare slet ikke se hvor kedafdet hun gør mig.

Jeg håber at i kan hjælpe mig eller give mig nogle råd til hvad jeg skal gøre, på,den ene eller anden måde.

Hilsen den jaloux pige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære jaloux pige.  Tak for dit brev til BB. Jeg er glad for at du skriver til os, for jeg kan se, at du har det svært i dit venskab med din veninde, fordi du føler dig utryg og er bange for at miste hende. Det er tydeligt at mærke, hvor meget du holder af hende, og jeg tænker at hun er heldig at have en veninde, som er så glad for hende. Du skriver at din veninde er begyndt at snakke med en ny pige i klassen, og at det er rigtig svært for dig, fordi du er bange for, at hun så ikke længere vil være sammen med dig. Det forstår jeg virkeligt godt du er ked af, for du er jo bange for at miste hende, fordi du holder så meget af hende. Jalousi er en følelse, som vi kan komme til os, når vi lukker et andet menneske ind i vores hjerte. For når vi gør det, så bliver vi sårbare og ved, at vi vil blive rigtig kede af at miste dem. Jalousi er en følelse, som vi alle oplever at have mange gange i livet og jeg tænker derfor, at det bedste jeg kan forsøge at rådgive dig om er, hvordan du kan at lære at tackle jalousien, når den opstår, så den ikke fylder så meget hos dig og gør dig ked af det. Nogle gange kan det hjælpe at snakke om det, når man mærker jalousi. Jeg tænker derfor at det er godt, at du har skrevet ind til BB, for i dit brev til os får du så flot sat ord på, hvordan du har det og, hvad det er, som du bliver bange for. Du fortæller at din veninde bliver irriteret på dig, når du siger til hende at du har det svært. Jeg synes at det er rigtig godt, at du har turdet at sige noget til hende, for i et ærligt og kærligt venskab, kan man jo godt fortælle hinanden, hvordan man har det. Jeg tænker ikke at din veninde bliver irriteret fordi hun ikke vil lytte på dig eller er ligeglad med at du har det svært, men nogle gange når andre er jaloux, kan det føles som om de prøver at styre en. Derfor er det vigtigt, når man snakker om sådanne ting, at får dem sagt på en måde, så den anden mærker den kærlighed der ligger bag det man siger og ved, at det ikke er for at bestemme hvem de må se, at man siger noget. Eksempelvis kan man sige at: ”jeg er så bange for at miste dig, at jeg bliver helt ked af det, når du snakker med hende… Men jeg ved godt, at jeg ikke bestemmer over dig , men jeg har bare brug for at sige det højt”... Kunne du mon sige noget i den stil til din veninde? Jeg forstår godt du bliver såret over at din veninde ikke går til dig og at det gør dig utryg. Det er tit svært at være to og så skulle lukke en ny ind i den tosomhed. Og hvor er det flot, at du er så klar på, at lige præcis dét sårer dig. Nogle veninder kan være så tætte at man næsten ikke kan holde ud at skulle lukke andre ind… Og det kan være rigtig skønt at have det sådan med et andet menneske, men når man går og bliver jaloux, er det ikke rart mere. Derfor tænker jeg at det måske kunne være en god idé hvis du kunne finde nogle interesser eller en ven, som du havde lidt for dig selv. Et sted eller sammen med en, hvor du syntes det var sjovt at være, så du oplever at der er mange andre gode og sjove ting, som du kunne hygge dig med… Det betyder ikke at du og din veninde bliver mindre veninder, men måske det ville gøre det nemmere for dig, når hun også havde lyst til at se andre. Jeg tænker også, at det måske kunne hjælpe dig, at snakke med en om det, så du kunne få sagt alt det højt, som du har skrevet til mig? Tit så kommer de svære følelser til at fylde mindre, bare ved at man får sagt dem højt til et andet menneske. Jeg tænker derfor på om du har en anden ven eller veninde, som du har tillid til og kan snakke med om det? Eller måske dine forældre eller en anden voksen i dit liv kunne støtte dig? Hvis du har lyst må du også meget gerne ringe ind til Børnetelefonen, hvor vores søde rådgivere sidder klar til at lytte på tlf. 116111… Vi har åbent på telefonenerne alle dage mellem kl. 11-23 Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd, til at gøre så din jalousi fylder mindre, for jeg ved hvor svært det er, at have det på den måde. Jeg tænker også at det er vigtigt at huske, at det din veninde får fra dig jo er helt specielt for jer to og at hun ikke kan få præcis det fra nogen andre. Endnu engang tak for dit brev.  Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.