Brev
Irriterende veninde
Hej Brevkasse.
Jeg er lige startet i 7. klasse efter sommerferien, og jeg føler at jeg er blevet mere moden og har ændret mig en del siden 6. klasse men det har min “bedsteveninde” ikke rigtig. Hun er stadig den samme som hun var i 3. klasse, hun ser Violetta og har noget underligt tøj på, meget stille, genert og siger næsten aldrig noget kun til sine meget tætte veninder, som mig (Vi kalder hende for A.).
Men i 6.-7. klasse har jeg følt at vi er vokset fra hinanden, fordi vi er blevet så forskellige, så jeg er også begyndt at gå mere med nogle andre piger fra klassen som har de samme interesser som mig, men min gamle veninde, (altså A) følger hele tiden efter mig uanset hvor jeg er.
også i timerne når vi skal arbejde sammen så kan hun slet ikke tage initiativ, og det kan være virklig irriterende for jeg føler mig bagud i forhold til de andre fra klassen. Nogle gange kan hun også sige noge virkelig dumme og barnlige ting.
Jeg har prøvet at trække mig lidt fra hende men det er som om hun ikke kan se det, som om hun ikke kan se at jeg gerne vil have lidt privatliv og også være sammen med de andre piger. Og her for tiden er det som om hun ikke tør at sige noget til mig mere (fx når hun har nogle ideer eller en mening og jeg spørger “hvad?” så siger hun bare “ikke noget” og griner)
Hun har også andre veninder end mig, men det er bare ALTID mig hun følger efter. Jeg vil ikke sige noget til hende fordi jeg ikke vil have hende til at syntes at jeg er ond eller skrap eller sådan noget. Jeg vil heller ikke lave om på hende. Og jeg vil slet heller ikke ødelægge vores venskab.
m.v.h L
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Tak for dit brev, hvor du skriver om din bedste veninde. Det er nogle fine tanker, du gør dig om, at du ikke vil ødelægge jeres venskab og heller ikke vil ændre på den, hun er. Du er en omsorgsfuld veninde - selvom du bliver irriteret på din veninde, så har du ikke lyst til at såre hende. Jeg tror, mange andre unge kan genkende din situation – og derfor vil have glæde af at læse dit brev.
Når man går i 7. Klasse, er man i en alder, hvor man er ved at udvikle sig fra barn til ung. Mange begynder, at få nye interesser, og der sker en masse med kroppen og ens tanker. Denne udvikling er forskellige for alle. Nogle udvikler sig hurtigt, hos andre sker det først lidt senere. Når jeg læser dit brev, tænker jeg lige som dig, at din veninde simpelthen ikke er nået dertil endnu, hvor hun interesserer sig for nogle lidt mere ”modne” ting, som du gør.
Du skriver, at du er begyndt at trække dig lidt væk fra hende, og at det er som om, hun ikke kan se det. Min tanke er, at hun egentlig godt kan mærke, at du trækker dig lidt væk. Derfor prøver hun at holde lidt bedre fast. Det er nemlig en ret normal reaktion, når nogen man holder af begynder at trække sig lidt væk.
En ting jeg tænker, du kan gøre, er at prøve at invitere din veninde med til de ting, du laver med dine andre veninder. Det kan være, at hun bare skal have et lille ”skub og på den måde udvikler nogle af de samme interesser som dig. Som du selv er inde på, skal hun ikke ændre den, hun er, men hvis hun får en invitation, har hun i hvert fald et valg. Hvis hun så ikke er interesseret, eller tingene fortsætter som de er nu, kunne en anden idé være at tage en stille snak med hende. Du kan sige, at du føler, I glider lidt væk fra hinanden. Men at du rigtig gerne vil bevare jeres venskab. Og så kan I måske komme frem til en løsning i fælleskab.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar og ønsker dig al held og lykke til dig og din veninde.
Venlig hilsen BørneTelefonen