irriterende pige fra klassen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15 år.

Jeg kan godt forstå at du/ I synes, at det er svært at skulle konfrontere jeres veninde. Nogle gange, når man snakker meget om sig selv eller finder på historier, der ikke er sande, kan det skyldes, at man er usikker på sig selv. Måske er jeres veninde usikker på sig selv og det viser hun ved at snakke meget om sig selv? Det kan virke lidt mærkeligt, at man gør det, men det er en måde at skjule, at man er usikker.

Det kan sagtens være, at jeres veninde ikke er usikker. Men I kan måske prøve at tænke lidt over, om det kan være grunden til, at hun gør som hun gør.

Når I er sammen, kunne I prøve at snakke om, hvad en god veninde er for jer. I kunne skiftes til at fortælle, hvad I sætter pris på hos en veninde. Her kunne du sige, at en god veninde for dig, er en der lytter og er ærlig. Der er helt sikkert også andre ting, som du synes er vigtige og så kan du også sagtens nævne dem. Det kan være, at sådan en samtale ville få jeres veninde til at tænke lidt over, hvordan hun er som veninde.

Hvis det ikke virker, så synes jeg, at I skal prøve at fortælle hende, hvad I oplever hun gør en gang i mellem. Her kunne I f.eks. sige, at det ville være rart, hvis hun ville øve sig i at lytte lidt mere til jer. Ligesom I også lytter til hende. I kan også sige, at I kan lide hende som hun er, så det er ingen grund til at finde på historier, der ikke er sande.
I kan også spørge indtil, hvordan hun har det. Måske åbner hun op for noget, som kan give jer svar på, hvorfor hun gør som hun gør.

Jeg tænker, at det er en god idé, hvis det kun er dig, der siger det til hende. Måske sammen med én anden veninde. Hvis hele veninde flokken sidder og fortæller hende det, så kan det godt følelse lidt som om, det er alle jer mod hende. Hun vil måske også føle det lidt som et angreb og det skulle hun jo nødigt ikke. Jeg tænker, at I gerne vil sige det til hende, fordi I synes hun er sød og i fortsat gerne vil være veninder med hende.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.