Brev
Ingen venner
Hej børnebrevkassen
jeg har en ven men hun har ikke særlig mange at lege med hun har faktisk kun mig
og hun kommer heller ikke fra Danmark og hun er ikke særlig god til at snakke dansk og hun forstår ikke særlig meget af det vores lære siger i timerne
og hun bliver også mobbet og hun er meget generet ved i hvordan hun kan få flere venner.
Mvh hend med den ensomme ven
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Det er meget sødt af dig, at du skriver brev, fordi du gerne vil have, at din ven skal have flere venner. Hvor er din ven heldig, at hun har dig. Sådan skal en super god ven være.
Du skal vide, at bare det, at hun har dig som ven, er en vigtig ting for hende. For når du og hun snakker sammen, bliver hun bedre til dansk, og når I leger sammen, finder hun ud af, hvordan børn i Danmark leger. Og så er hun ikke helt alene, for hun har jo dig.
Men måske kan du også hjælpe hende på andre måder. Når hun bliver mobbet i skolen, synes jeg, du skal fortælle din lærer om det. Det er forbudt at mobbe, og alle børn har ret til at have det godt i skolen. Det er tit eleverne, der ved, om der mobbes, så måske har din lærer slet ikke opdaget det. Derfor er det vigtigt, at du fortæller det, så I kan snakke om det i klassen.
Hvis man går til noget sport eller andet i sin fritid, er der gode muligheder for at få nye venner, og i sport er det ikke så vigtigt, at man taler godt dansk. Så måske kunne det være en idé til din ven. Hvis du selv går til noget, kan det være, at hun kunne få lov til at deltage sammen med dig.
Hvis du selv har andre venner fra klassen, kunne du måske spørge dine forældre, om du må invitere din ven og de andre hjem til dig til noget hygge. Det kan også være en god måde for hende at få nye venner på.
Mange hilsener og held og lykke fra BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.