Brev
Ingen kan lide mig….
Ingen kan lide mig bare fordi jeg kan lide heste og det er irriterende.. Jeg prøver at opføre mig normalt, men jeg kan ikke blive venner med nogle af dem jeg har været venner med.
Hvordan for jeg venner igen?
Håber snart i skriver til mig!!!!!!!!!!!
På forhånd tak…..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det lyder trist for dig, at dine venner ikke vil være sammen med dig, fordi du kan lide heste.
Du skal vide, at alle har ret til at have sine egne interesser uden at blive udelukket af fællesskabet. Sommetider sker det i en klasse, at man skal være på en bestemt måde for at være med i gruppen, og det er meget hårdt for dem, der ikke får lov at være med.
Når man bliver udelukket fra fællesskabet er det faktisk en form for mobning, og mobning er ikke i orden. Du kan læse mere om det på vores hjemmeside.
Jeg kan forestille mig, at der er nogen af dine gamle venner, der ikke synes, det er i orden at afvise dig, men at de måske ikke tør sige det, fordi de selv er bange for at blive udelukket.
Nu er det jo sommerferie, men hvis du stadig bliver udelukket efter ferien, synes jeg, at du skal snakke med din klasselærer om det. Det er en del af lærernes arbejde at hjælpe eleverne til, at alle kan være en del af fællesskabet, ligegyldigt hvad man interesserer sig for. Hvis I får snakket om det i klassen, vil du sikkert opdage, at andre i klassen heller ikke bryder sig om, at man skal være på en bestemt måde for at have venner.
Hvis du synes, det er svært selv at snakke med din klasselærer, kan du måske bede dine forældre om at hjælpe dig. Husk på. at du har ret til at være, som du er, med de interesser du har.
Jeg ved ikke, om du har prøvet at snakke med en af dine gamle venner om det, men måske kunne det være en idé, at du fortæller en af dem, hvordan det er at være uden for vennegruppen, fordi du kan lide heste. Hvis du har mod på det, kan du jo gøre det, også mens I har ferie.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, synes jeg, du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der er en rådgiver, der har god tid til at lytte til dig.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.