Brev
Ingen gamle venner
Hej.
Jeg er flyttet skole og min gamle skole var noget rigtig lort, for der var hele tiden drama.
Men så en dag fik jeg en besked fra en af mine gamle klassekammerater om at jeg var forfærdenlig og, at jeg ikke skulle leve længere.
Derfor besluttede jeg at lægge noget op på min historie på Snapchat om at alle mine gamle skole venner skulle skride og at de kunne rende mig…
Efter noget tid kom der bedskeder fra dem fra min gamle klasse om at de syntes jeg var blevet egoist og jeg kun tænkte på mig selv…. i værtfald en masse hare kommentare.
Så nu hader hele min gamle klasse ….. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at blive venner med dem igen.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige.
Det er godt at høre, at du nu har skiftet skole, da det ikke lyder som om, at du var glad på din gamle skole.
Da du modtog beskeden fra en af dine gamle klassekammerater, kan jeg godt forstå, at du reagerede som du gjorde. Det må bestemt ikke have føltes rart at få sådan en besked. Når man får sådanne beskeder, kan man godt få brug for at komme ud med al sin vrede og skuffelse. Og så kommer det nogle gange til at gå udover andre, som det måske ikke burde gå udover.
Hvis du ønsker at blive gode venner igen med nogle af dine klassekammerater, så er der mulighed for at det kan lade sig gøre.
Vi kan jo alle begå fejl og derfor er vi alle også nødt til at tilgive hinanden engang imellem.
Hvis man gerne vil tilgives, kan man åbne op og være ærlig. Man kan indrømme at man begik en fejl og sige undskyld. Du kan også forklare hvorfor, at du begik fejlen og skrev de beskeder på din snapchat. Du behøver ikke at fortælle, hvem der sendte beskeden til dig. Det er nok bedre, at du får talt med en lærer på din gamle skole om det. Måske din forældre kan hjælpe dig med det?
Jeg fornemmer, at du virkelig gerne vil blive gode venner igen med dine gamle klassekammerater. Så jeg tænker, at det ville hjælpe, at du skriver til dem og undskylder. Du kan enten skrive en fælles besked til dem eller måske lave et snap igen, hvor du undskylder til dem. Fortæl dem at du fik skrevet nogle ting, som du slet ikke mente. Hvis du selv synes, kan du jo også forklare at det skete fordi at du blev så vred og ked af det over en besked, som du selv havde fået kort tid inden.
Det er ikke til at sige om de vil tilgive dig. Det kan godt være at der er nogen af dem, som gerne vil tilgive dig og andre som ikke vil. Det kan også være at nogen ikke kan tilgive lige med det samme, men først når der lige er gået lidt tid.
Men hvis du undskylder, forklarer og giver udtryk for at du rigtig godt kan lide dem og ønsker at blive gode venner igen, så har du gjort det så godt du kan. Og så håber jeg, at du ikke får dårlig samvittighed mere. For igen; alle vi mennesker kan fejle. Det vigtigste er at står til ansvar for vores fejl og lærer af dem, så vi ikke får gentaget de samme fejl igen.
Hvis du tænker rigtig meget over alt det drama, der nu er med dine gamle klassekammerater, ville det måske nok være rart for dig at snakke med en voksen omkring det hele. Det kunne være dine forældre, en god skolelærer eller måske en helt tredje. Det vigtigste er at du får fortalt om din situation til en voksen, som du føler dig tryg ved. Det kan være rigtigt rart at dele sine følelser og tanker, så de ikke længere skal fylde så meget inden i og så man ikke længere skal føle sig helt alene med dem.
Til sidst vil jeg bare fortælle dig at du allerede nu har vist mig, hvor meget du ønsker at have det godt med dem omkring dig. Og det er virkelig stort, at du nu fortryder og gerne vil gøre noget ved hele situationen. Det viser at du udover at være et normalt menneske, som fejler – også er en rigtig god ven.
Husk at du altid er velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116111 igen, hvis situationen ikke løser sig eller hvis den ligefrem bliver værre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen