Brev
Identitetskrise?
Hej! Jeg er en 13-årig pige, og jeg går i, tror jeg, en af Danmarks bedste klasser. Mine venner er fantastiske, og jeg har op til flere bedsteveninder.
Men jeg har den seneste måned haft lidt af en ‘identitetskrise’. Jeg har altid været hende den pligtopfyldende og nuttede, ligesom min aller bedste veninde. Vi var store modstandere af facebook og vi har aldrig været særligt sociale uden for klassen.
Men jeg har været 13 i et stykke tid nu, og jeg følte at jeg havde brug for noget ‘nyt’. Jeg følte mig for lille. Så jeg sagde til min bedsteveninde, lad os kalde hende Karla, at nu ville jeg egentlig gerne prøve at få facebook. Jeg tror det rystede hende meget, og hun giver efter det tit små kommentarer som; “Du vokser bare så hurtigt” og “Du er så stor nu, løst hår og facebook.” Jeg kan sagtens forstå hende.
Men jeg fik facebook alligevel. Og jeg havde det meget bedre efter det. Jeg følte mig meget mere ‘indenfor’, og jeg har fået snakket med nogle af de venner jeg ikke har snakket med i lang tid. Jeg følte mig så glad i en periode, men så begyndte det egentlige problem.
Det virker lidt som om jeg mister Karla hvis jeg har facebook og ser andre end hende. Jeg elsker hende såå højt, men jeg vil ikke være den jeg var før. Hvad foreslår du jeg kan gøre? Jeg har nogle eksempler jeg kan give, og en historie der har gjort mig ret ked af det som jeg kan komme med senere, men jeg ville ikke gøre sms’en alt for lang 😉
Hilsen … Øhm… Sofie!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige der kalder sig Sofie
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Du har brugt brevkassen og ikke sms, så brevet er overhovedet ikke for langt. Jeg er glad for, at du skriver og fortæller om, hvordan du har det.
Jeg kan godt forstå, det må være svært for dig, når du føler dig splittet imellem at være sammen med din veninde Karla og dine andre veninder på Facebook.
Jeg spekulerer på, om du har talt med din veninde om, hvordan du har det. Måske kunne du fortælle om de oplevelser, du har haft med facebook, og om de andre venner, du er kommet tættere på ad den vej?
Kunne det måske oveni købet tænkes, at Karla også kunne få en facebook profil. Kunne I så begge to være en del af det fællesskab, der er omkring Facebook. Hvad tænker du om den mulighed..?
Det kan være, at Karla stadig ikke vil have en facebook profil, og det ville være helt okay. Lige som du skriver, at du ikke ønsker at lave dig om, tænker jeg heller ikke, at hun bør gøre det.
Kan det være en mulighed, at dig og Karla fandt en fælles hobby eller sportsgren? Det kunne være en måde, hvorpå I fast så hinanden i løbet af en uge.
Der kunne også være, I kunne mødes, ikke kun jer to, men aftale fælles hyggeaftener for Karla og andre af dine bedsteveninder i klassen. Det kunne være, I var sammen ude og bowle, eller tog en tur i biografen alle sammen..?
Måske kunne I bare lave en fælles videoaften alle sammen, og på den måde være sammen alle sammen.
Facebook bestemmer du selv over, hvor meget du vil bruge. Hvis du har en mobil, der er netforbindelse på, har du så spekuleret over, hvor ofte du er på?
Måske kunne du lave nogle regler for dig selv, sådan at du ikke var på nettet, når dig og Karla var sammen... Det kan være, du selv har andre ideer til at opstille en slags regler, hvad tænker du om den ide?
Det kan være, du gerne vil tale mere med en af Børns Vilkårs rådgivere om, hvad du oplever. Måske var det noget, du kunne prøve på BørneChatten, som du finder inde på Børns Vilkårs hjemmeside.
Du er også meget velkommen til, at ringe eller SMS'e til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde rådgivere som kan lytte til det du fortæller.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.