Hvordan kan jeg hjælpe min bedste veninde?

Hej bb. C:

Jeg har en bedste veninde som har det ret hårdt for tiden.. Det startede med at hendes halv bror løb hjemme fra. Efter nogle dage finder hendes familie ud af hvor han er. Det viste sig at han gemte sig hos sin ven. Kan ikke huske detaljerne men det endte med at han fik lov til at blive boende.. osv.

Nu er min bedste venindes mor drevet psykisk ned. Så hendes mor er begyndt at gå til psykolog. Men nu til min bedste veninde, hun har ikke ændret adfærd på nogen måder. Hvilket jeg er lidt forvirret over? Hun bliver ved med at sige at hun har en depression? Det virker ikke sådan, og min fornemmelse siger mig heller ikke noget. Hun har sagt til mig engang at hun har selvmordstanker men har ikek tænkt sig at gøre det..

Nu siger jeg det lige ud. ER JEG EN DÅRLIG VEN SIDEN JEG IKKE TROR PÅ AT HUN HAR EN DEPRESSION? I: Burde man ikke virke ked af det, hvis man er deprimeret? Det skal lige siges min bedste veninde er FORFÆRDELIG til og gemme hendes følelser. ._.

Selv i timerne, hver gang der er en som siger noget dumt, prøver hun at holde op med at grine, og se ked ud? I: har flere gange kigget på hende i timerne. Hun virker lige så koncentreret på at lære i undervisningen som altid, mens hun tager sine nørdede noter. Cx

Jeg har selv haft en depression, som var blevet bekræftet af en læge for et halvt år siden. Jeg trak mig væk fra alle sammen, gik alene, følte mig som et selvisk svin, for at føle ked af det, har lavet et selvmordsforsøg før. Osv. Men min bedste ven viser ingen tegn? Min lærer har heller ikke set nogen tegn på det. Og det burde min lærer opdage da hun før i tiden har spurgt til hvordan jeg har det, det gør hun selv i dag.

Men trods min fornemmelse siger noget andet har jeg taget min bedste veninde seriøst. Ved bare ikke helt hvordan jeg kan hjælpe hende? ._.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Hvor er det flot, du skriver herind omkring din bekymring for din veninde, stor respekt for at du ønsker at hjælpe hende. Først vil jeg sige "godt gået" til dig, for har man en depression, har man det rigtig skidt, og i dit brev kan jeg læse, at du i dag har overskud til at tænke på andre.
Du spørger, om du er en dårlig ven. Tværtimod, på trods af at du tvivler på at det hun siger er sandt, har du lyst til at hjælpe hende, så du er bestemt ikke en dårlig ven.
Det lyder som om, din veninde har haft en hård tid derhjemme, så det er ikke så underligt, hvis hun har det skidt. Mennesker reagerer forskelligt på stress, nogle råber og græder, og andre bliver meget indelukkede, hos nogle kan man overhovedet ikke mærke eller se, hvor meget de lider indeni.
Man kan ikke løse problemerne for andre, men man kan støtte ved at lytte. Som jeg læser dit brev, så hjælper du allerede din veninde. Alene det at du hører på hende og tager hende seriøst, er helt sikkert en stor trøst for hende. Jeg tænker, at det også kunne være en ide at finde en voksen at snakke med, en voksenven som I eventuelt begge kan bruge, som I kender og stoler på. I er også meget velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med os  – hvis du synes det kunne være en god ide, det er anonymt og gratis.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.