Brev
hvordan kan jeg få min ven tilbage? er det overhovedet muligt?
hej, bb.
har skrevet til jer før, og i hjalp mig faktisk. nu har jeg igen et problem. okay, jeg har lige skiftet skole; blev mobbet på den gamle. jeg har mistet kontakt med nærmest alle mine venner fra min gamle skole, siden de var venner med hende, der mobbede mig. efter jeg droppede min mobber som “ven”, droppede de også mig, og jeg er egentlig rimelig ligeglad; hvis de hellere vil være sammen med en mobber, deres valg.
der er dog en af mine gamle venner, jeg savner.. vi har været venner siden 0. klasse, og han har altid været rimelig meget udenfor og upopulær, ligesom mig. men da han blev venner med de populære, valgte han at benægte, at de mobbede mig, i stedet for at forsvare mig :/ det gjorde mig selvfølgelig vred på ham. på den anden side ved jeg, at han er bange for selv at blive mobbet; at være udenfor igen. og jeg forstår ham godt. og fuck, jeg savner ham. det er lidt pinligt at indrømme, siden jeg nu er meget den “cool”, ligeglade pige, men det er svært at undvære en ven, jeg har haft i så lang tid.
så, tror i, at jeg har en chance for at gøre det godt igen – uden at være sammen med hans venner?? D: jeg er pissebange for at blive rodet ind i de populæres drama igen. jeg vil bare gerne være venner med ham, ikke de andre… og hvis i mener jeg har, hvordan?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Dejligt at høre, at du føler, at du tidligere har haft gavn af at skrive til BørneBrevkassen.
Det lyder som om, du har gjort dig mange gode tanker omkring dét, der er sket hidtil. Og jeg tænker, at det har været en hård tid for dig..?
Nu befinder du dig så i en situation, hvor du savner én af dine gamle venner, som du har kendt siden I var helt små. Det kan jeg godt forstå. Det lyder som om, at han også har været en støtte for dig, så vidt han nu kunne og turde.
I forhold til din reaktion omkring dét, at du blev vred/ked af det over, at han ikke støttede op omkring dig, da du havde det rigtigt svært, så tænker jeg, at det er en naturlig følelse...
Den bedste måde at finde ud af, om I stadig kan være venner, tænker jeg er at få etableret en kontakt til ham... Så mon du har hans telefonnummer eller en mailadresse eller lignende..? Måske du kunne skrive ham et brev eller en mail/sms, hvori du beskriver, at du savner jeres venskab - og om I stadig kan ses - bare jer to - uden alle de andre..?
Det er svært for mig at vide, hvad han tænker, men som du selv beskriver, så kan det være, at han har været bange for at blive mobbet - og derfor har han gjort, som han nu har gjort. Hvis I har haft et venskab, så tænker han måske også på dig... Så har du mod på at tage det første skridt og skrive til ham..?
Faktisk tænker jeg, at du fint kan bruge meget af det samme, som du har skrevet her til BørneBrevkassen. Her tænker jeg på den del omkring dét, at du savner ham og at du gerne vil se ham - uden de andre, da du er bange for at blive rodet ind i alt det drama igen...
Skulle du have behov for at drøfte flere gode muligheder for at tage kontakt til ham, så skal du være velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Det er anonymt og gratis - og vores rådgivere har mulighed for at spørge ind til nogle ting, som kan gøre det lettere at give dig respons.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.