Brev
Hvordan afviser jeg min ven
Hej bt.
Jeg har denne veninde, som engang var min aller bedste veninde. Hun var meget den jaloux klæbrige type, der ville have mig for sig selv. Hvilket kun får mig til at huske de ubehagelige tider jeg havde med hende, hvor jeg følte mig… ubekvemt.
Vi er vokset meget fra hinanden siden hun flyttede skole for 4-5 år siden. Vi skriver og mødes kun 1 gang årligt.
Hun ryger, drikker og fester, og har haft sex med forskellige fyre osv. det gør jeg på ingen måde. Vi lever to vidt forskellige verdener.
Hun vil gerne have jeg skriver oftere til hende, og rent faktisk laver en aftale. Jeg har bare ikke lyst. Vi har intet tilfældes.
Ved dog ikke hvordan jeg fortæller hende dette. Sidst jeg prøvede (halvandet til 2 år siden) begyndte hun st græde og sagde hun ikke forstod hvordan jeg kunne tænke det. Heg kunne ikke efterlade hende sådan, med god samvittighed. Så det gik ikke.
I bund og grund føler jeg mig bare utilpas i hendes nærvær. Hun ryger og kom hjem til mig med sin ældre kæreste som jeg egentlig ikke mente var god for hende og som jeg ikke ville have i mit hus. Hun har været i gennem en masse fucked up ting, som hun til gengæld selv har rodet sig ud i.
Hvad gør jeg? Jeg er så dårlig til den slags, specielt med personer der virkelig går igennem noget.
Så hvordan kan jeg med nogenlunde god samvittighed fortælle hende, at jeg egentlig ikke har lyst tik at ses mere?
Håber i kan hjælpe.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det skønt at læse dit brev, for det viser en ung kvinde der gerne vil være et ordentligt menneske og behandle andre ordentligt. En egenskab du kan være stolt af.
Og netop det med at behandle andre ordentligt, det tænker jeg at du gør bedst, ved at være ærlig overfor hende. Lad mig forklare.
Ex-veninden har tydeligvis nogle ting hun går igennem og har brug for at afprøve. Måske har hun det skidt i sit liv, vi ved det ikke.
Når hun bliver ved med at holde fast i dig, er det muligvis fordi det minder hende om dengang, I var mindre, og hun havde det bedre i sit liv.
Det kan være at ex-veninden ser dig som en troværdig, stabil og succesful ung kvinde….. ting hun godt selv kunne tænke sig i sit liv.
Jeg tænker at det bedste du kan gøre for hende, er at hjælpe hende med at huske på at hun også har gode kvaliteter.
Dengang I blev bedste venner, har I sikkert haft det godt sammen. Dengang før hun blev klæbrig og jaloux. Dengang var livet måske også nemmere for hende og hun havde ikke så mange bekymringer. Hvad var det for nogle ting ved hende, som du kunne lide dengang?
Måske kan du skrive disse egenskaber ned i et brev til hende. Fortælle hende at du var rigtig glad for jeres venskab dengang og fortæl hende, hvilke positive ting hun bragte ind i jeres venskab.
Du kan eventuelt også skrive til hende, at du kan se at der er nogle andre ting, der fylder i hendes liv i disse år. Og at du håber på, at hun er glad for de valg, hun tager. Lige nu laver I helt vidt forskellige valg i livet, og det er okay. Desværre kan du ikke være sammen med hende i disse år, men måske er der begivenheder, der bringer jer sammen på et senere tidspunkt i livet.
Ved at give hende din ærlige mening, men fortalt på en meget positiv måde, viser du hende at hun har værdi som menneske. Det er de valg hun tager, som du ikke bryder dig om. Ved at fortælle hende at du husker hende som en god person, hjælper du hende med at tænke mere positivt om sig selv. Du fortæller hende også, at man kan ændre sig igennem livet, og dermed får hun måske mere mod på at tro på sig selv og fremtiden.
Knus og kærlig hilsen BørneTelefonen