Brev
Hvor hører jeg til?
Hej jeg er en pige på 12 år som går i 6kl.
Jeg har haft en bedsteveninde lige siden dagplejen men i 2kl begyndte hun at holde mig udenfor og mobbe mig. Så fandt jeg en anden hun var rigtig sød og vi snakkede og grinede, men så en dag fandt hun en anden og hun vrisser hele tiden af mig og jeg er bange om hun bliver sur når jeg siger noget. Og hun kigger så surt på mig hele tiden.
Så nu går jeg med min gamle bedsteveninde som er min RIGTIG gode veninde nu og en anden som jeg også er rigtig gode venner med. Men så hende som hele tiden var sur min 2 bedsteveninde. Kigger endu mere surt på mig.Og det er på en måde en lettelse når hun ikke er i skole fordi jeg kan jeg gå sammen med dem uden jeg ved ; nu er hun sur igen.
Hvor hører jeg til? Skal jeg vælge hende min første bedsteveninde som jeg føler mig tryk ved men jeg kan ikke sådan snakke med hende ellerHende der bliver sur men som bare er så sød og man kan snakke med hende.?
K.h hende der er i tvivl !
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg håber, at jeg måske kan give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du ikke længere skal være så meget i tvivl om, hvor du ”hører” til.
I løbet af ens barndom – og ungdom – er det meget almindeligt, at man ”skifter” veninder og venner. Det er nemlig helt naturligt, at man udvikler sig, og det er ikke sikkert, at den veninde man havde, da man gik i 2.klasse, nødvendigvis er hende, som man skal være bedsteveninder med, når man går i 6.klasse. Det kan være rigtig hårdt at acceptere det, for det er jo en, man har delt så mange op- og nedture med. Heldigvis behøver ens venskaber jo ikke at være enten eller. Forstået på den måde, at man sagtens kan have flere veninder – og jo ældre man bliver, jo mindre vigtigt bliver det at vide, hvem der er den ”bedste”, for som du selv skriver, så er den ene jo ”hende, du føler dig tryg ved, men som du har lidt svært ved at snakke med", imens hende den ”sure” er sød og god at tale med.
Jeg ved ikke, om det kunne være en ide, men du kunne måske tage en snak med hende den ”sure”. Måske kunne du simpelthen fortælle hende, at du er ked af, at I ikke længere kan smile til hinanden. Du kan også overveje at starte med at fortælle hende, at du savner det venskab, som I havde engang, og at du godt ved, at det måske ikke kan blive det samme igen, men at du bare rigtig gerne vil have, at I stadig kan opføre jer ordentlig over for hinanden – og måske endda tale sammen? På den måde får du gjort det tydeligt for hende, at hun har betydet noget helt særligt for dig. Det er ikke til at vide, hvordan hun vil reagere, men i sidste ende har du fået fortalt hende, hvordan du har det, og det kan måske være med til, at du har lettere ved at ”ignorere” hendes sure miner, hvis de fortsætter?! Det er da et forsøg værd, hvis du har mod på det..
I forhold til din gamle bedsteveninde, som du skriver, at du er blevet rigtig gode veninder med, så tror jeg, at du skal tænke på, at venskaber godt kan udvikle sig. Du skriver, at du ”ikke sådan kan snakke med hende”, men du uddyber ikke rigtig, hvad det er, I ikke kan tale om. Måske kunne du selv begynde at bringe nogle af de emner, som du ønsker, I kunne tale om, på banen.. Det er nemlig på den måde, at et venskab kan udvikle sig – for som du skriver, føler du dig ”tryg” ved hende – og det er en meget vigtig, måske endda den vigtigste ting for at kunne udvikle et godt venskab, der måske holder for altid.
Så selvom du måske føler, at du skal finde ud af, hvor du hører til, så tror jeg hellere, at du skal tænke, at man sagtens kan have flere venskaber. Måske endda nogle venskaber, der er meget forskellige, således at man kan bruge den ene veninde til det ene og en anden veninde til noget andet.. Der er jo ikke meget ved at have to veninder, som man kan bruge til præcis det samme, vel?!
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål?! Hvis ikke, er du altid meget velkommen til at ringe eller skrive igen på 116111.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen