Brev
Hvem er jeg?
Kære BT,
jeg er en pige på 12
Jeg skriver til jer beggrund af jeg er forvirret. Jeg er forvirret om hvem jeg er.
Når jeg er sammen med en ven skifter min personlighed. Men når jeg så er sammen med en anden skifter den igen.
Derfor når tog af mine venner er sammen med mig bliver jeg forvirret. Jeg ved ikke hvordan jeg skal opføre eller hvad jeg skal sige. I lang tid har jeg troet at sammen med min bedsteven er jeg migselv. Men nu er jeg usikker.
Spørgsmålene flyver rundt i hovedet på mig. Hvem er jeg?
Venlig hilsen M
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du er forvirret, men det du oplever, er helt naturligt i din alder. Jeg tænker, at du er ved at finde dig selv og ved at finde ud af, hvem du er. Vi bliver alle sammen påvirket af hinanden. Når man har din alder, så er man særlig let at påvirke. Og nogle gange også usikker. Jeg tænker, at dine venner sikkert mærker det samme, som du gør.
Ens personlighed kan være meget forskellig alt afhængig af, hvem man er sammen med. Sammen med nogle mennesker kan man være sjov, og sammen med andre er man måske mere alvorlig. Sådan kan det også være, når man er voksen.
Jeg bliver nysgerrig efter, om du selv har en idé om, hvorfor du skifter personlighed. Er det fordi du tænker, at den du er sammen med forventer, at du er på en bestemt måde? Kan du se et mønster i, hvornår du er hvordan? Prøv så at tænke over, hvem du helst vil være. Hvis du kan beskrive det overfor dig selv, så bliver det måske nemmere at være sådan, selv om du er sammen med to af dine venner på samme tid.
Har du nogensinde prøvet at skrive dagbog? I dagbogen kan du skrive, hvad du bliver forvirret over og om dine tanker. Så kan tankerne komme ud, og man kan føle sig helt lettet bagefter. Du kan overveje, om det kan være en hjælp for dig.
Det kan også være, at du kan tale med din bedste ven om det. Måske vil han/hun synes, at det er en spændende snak. Det kan være, at din bedste ven godt kender til det at være forskellig, alt efter hvem man er sammen med.
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget og at det kan hjælpe dig på vej til at blive mere sikker på, hvem du skal være.
Mange tanker og held og lykke fra BørneTelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.