Brev
hun stjæler min veninde
hej brevkasse
jeg er en pige på 11 år,
min bedste veninde er meget mere sammen med en anden pige, og det gør mig meget ked af det,
det er som om hun prøver at stjæle min bedste veninde.
Har i et godt råd til mig hvad jeg kan gøre.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af det, når din bedste veninde, er meget sammen med en anden pige. Det kan gøre rigtig ondt, og man kan føle sig valgt fra, eller blive bekymret for, om man mister sin bedste veninde. Den følelse tror jeg, de fleste kender.
Jeg synes, at det bedste du kan gøre er, at snakke med din bedste veninde, og fortælle hende hvordan du har det. Du kan ikke bestemme, at din bedste veninde ikke skal være sammen med den anden pige. Man kan nemlig ikke bestemme over sine venner, men du kan sige, at du også har brug for at være sammen med hende nogen gange. Og at du gerne vil fortsætte med at være bedsteveninder med hende. Så kan I måske aftale nogle dage, hvor det kun er jer to, der er sammen.
Måske du også skulle prøve at få en anden veninde, som du kan være sammen med nogen gange. Hvis du har det, bliver du måske ikke helt så ked af det, når din bedste veninde er sammen med den anden pige. Jeg tror ikke at du vil tænke så meget over det, hvis du også selv har andre veninder. Hvad tænker du mon om den idé?
Måske kan I også finde ud af at lave noget sammen - alle sammen? Måske en overnatning hos en af jer eller noget andet hyggeligt.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen