Brev
Hun kalder mig grim
Hej. Jeg har en veninde. En rigtig sød en faktisk og jeg holder rigtig meget af hende. Men, hun kalder mig grim konstant. Hele tiden. Lige pludselig kan hun finde på at sige til mig, sådan rigtig ondt at jeg er den grimmeste på jorden osv. Jeg forstår det ikke, og det sårer mig virkelig.
Jeg er ikke grim, det ved jeg. Mange siger jeg er flot og sådan, men alligevel såre det mig – specielt når hun siger det så tit. Hvorfor kalder hun mig grim? Jeg har prøvet at sige til hende at hun skal lade være, men så ender det med at hun bliver fornærmet og trækker sig væk og så er det altid mig der skal komme og sige undskyld. Hvorfor? og hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det sårer dig, når din veninde pludselig kalder dig grim ind imellem - og at det forvirrer dig, når I ellers har det godt sammen.
Først har jeg lyst til at sige, at du virker som en rigtig omsorgsfuld veninde. Du har prøvet at sige til hende, at hun skal lade være, og selv om hun reagerede på det ved at trække sig og blive fornærmet, holder du stadig fast ved det gode, I har sammen, når du beskriver jeres venskab her i brevet.
Jeg får den tanke, at din veninde måske har noget, hun går og er trist over eller grubler over, siden hun farer op på den måde..? Har du en fornemmelse af, om der kunne være sket noget for hende, som gør at hun lettere bliver sur, eller har humørsvingninger, som du beskriver det..? Somme tider kan det nemlig godt være et udtryk for, at der er noget galt, når en ven eller veninde begynder at opføre sig anderledes, end de plejer... Så når du spørger, hvorfor jeg tror hun gør det, så kunne det være en grund - men der kan selvfølgelig også være andre grunde...
Som sagt tænker jeg, at du virker som en veninde, der er dejlig at have. Mon din veninde helt er klar over, hvor meget du holder af hende? Kunne du mon fortælle hende det på et godt tidspunkt, hvor I har det rart sammen? Måske kunne det være en åbning til at spørge hende, om der er noget, der går hende på for tiden..? Eller måske sige til hende, at hun er en dejlig veninde, men at det forvirrer og sårer dig, når hun kalder dig de ting? Hvis det bliver sagt på et tidspunkt, hvor hun ikke er oprørt, vil hun måske modtage det mere åbent...
En mulighed er også at skrive det til hende, hvis du tror, hun vil forstå det bedre på den måde. Det giver hende også mulighed for at læse det i fred og ro, så hun har tid til at tænke lidt over det. Tror du, det kunne være en god måde at gøre det på?
Jeg håber, I får renset luften, og at du fremover kan nyde hende som veninde, uden at blive kaldt ting, der gør dig ked af det. Rigtig meget held og lykke med det.
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.