Brev
hun efterligner mig
hej brevkassen.
jeg er en pige på 13.
Der går en pige i min klasse som faktisk er min bedste veninde men hun vil ikke have at jeg får nye veninder og jeg er skide træt af min veninde for hun gør og siger lige præcis hvad jeg gør/siger og køber det samme som mig, og prøver og være mig. men har fortalt hende at jeg syntes det var træls men hun siger bare at hun syntes hun er blevet bedre og så siger hun kan du tilgive mig..
jeg er så træt af hende og selvom det måske ikke lyder som et stort problem for dig som sidder og læser det her fylder det meget i mig..
det irriterer mig helt vildt og jeg bliver så ked af det for når jeg så har fundet nogle nye venner prøver hun også at blive venner med dem. og for det meste er folk jo åben over for nye venner
og jeg kan mærke at jeg bliver så irriteret når jeg skriver det her men havde brug for at få det ud.. jeg siger tit fra men så bliver hun ked af det og siger kan du tilgive mig.. jeg er så træt af den sætning:(
havde engang i tankerne at droppe venskabet men alligvel er hun der for mig når jeg har brug for en og snakke med.. men hun er ikke særlig god til og lytte når hun bare siger mmm og jeg forstår dig godt…
årrhhh dør snart jesus 🙁 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, hvor du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det med din veninde.
Det lyder som om, din veninde måske ikke helt ved hvordan du har det med alle de her ting. Jeg synes du er god til at skrive her, at du ikke bryder dig om når hun gør det samme som dig og køber de samme ting som dig, men måske er hun ikke sikker på hvad det egentlig betyder for dig - og hvorfor du ikke synes det er særlig rart. Måske er det en ide, at forklare hende hvorfor du egentlig ikke synes det er særlig fedt når hun gør alle de samme ting som dig.
Så skriver du at når du får venner, så vil hun også være venner med dem. Jeg tænker, at din veninde måske ser dig som en rigtig god veninde, hun er bange for at miste, og når du så vil være venner med nogen, så vil hun også. Jeg tænker også, at hun måske tænker, fordi i to er venner, så betyder det automatisk, at hun også skal være venner med alle dem du er venner med.
Jeg tror du vil komme langt ved bare at forklare hende, hvorfor du ikke synes alle de her ting er særlige rare. Det lyder ellers som om du har en rigtig god veninde, der bare gerne vil have dig som bedsteveninde og allerhelst ikke miste dig til andre.
I er i en alder, hvor man af og til kan føle sig usikker. I er blevet teenagere, hvilket medfører en masse ændringer både fysisk og psykisk. Måske din veninde lige nu har det sådan, og derfor læner sig lidt op af dig, for at føle sikkerhed? Prøv at tale med hende, så I forhåbentlig kan bevare jeres gode venskab.
Venlig hilsen BørneTelefonen.