Holdt udenfor.

Hey BB

jeg er en 14 årig dreng, og går i 8 klasse og har nogle problemer.

1. Jeg er flyttet skole fordi jeg flyttede til en anden by og det går af H til på den nye skole (jeg startede på den nye skole da jeg skulle begynde i 8 klasse)

2. Jeg bliver hele tiden kaldt nærrigrøv. Og det gør jeg fordi at i det ene frikvarter for lidt over en uge siden havde jeg været i netto og købt lidt slik, så blev jeg spurgt om jeg ville dele. Jeg plejer og være flink og dele men den her gang sagde jeg nej, og lige siden har de kaldt mig nærrigrøv.

3. Der er ingen der gider mig fordi de synes jeg er kedelig. Det betyder jeg aldrig bliver inviteret til fester, spurgt om jeg vil være sammen. Hvis jeg spørg nogen om de vil være sammen finder de på en eller anden undskyldning som “nej det kan jeg ikke for jeg skal til fodbold” eller en eller anden undskyldning for at slippe. De eneste venner jeg har er 1 dreng fra min gamle klasse, men ham ser jeg ikke så tit fordi den skole jeg er flyttet til ligger i en helt anden by. Jeg vil gerne ha nogle venner på min nye skole som jeg kan være sammen med i fritiden, men som sagt der er ingen der gider. Jeg føler jeg bliver holdt udenfor og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Mvh. D.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære D

Tusind tak for dit ærlige brev.

Det vil altid være hårdt at flytte og skifte skole. Dels så skal du sige farvel til en masse mennesker, som du sikkert har kendt i lang tid, og dels så er det bare mega hårdt at skulle ”starte op på ny”. Det tager tid og kræver en pokkers masse kræfter. Det er svært at undgå, at det nogen gange bare føles surt og afsindig hårdt.

De kalder dig nærigrøv. Det er ikke rart, det kan jeg godt forstå. Kunne du forestille dig, at det bare er almindeligt drilleri – stadig møgirriterende, men måske bare noget, der er sagt uden den store mening? Ofte, så er der en meget nem måde, at komme sådan noget til livs. Hvis du ignorerer det, eller endnu bedre, bare griner af det, så viser du dem, at det kan de da godt sige, men det betyder ikke noget for dig. Tit vil der så ske det, at de holder op ret hurtigt, simpelthen fordi det ikke længere er sjovt. Kunne du prøve den strategi? Hvis du så endda husker, at næste gang du køber lidt slik, så deler du bare med dem du er sammen med, men uden at nævne det med et ord. Jeg vil gætte på, at det er en ret god løsning.

I forhold til den sidste del af dit brev, den del hvor du beskriver, at du ikke rigtig har nogen at være sammen med. Så synes jeg til gengæld, at det er noget, som du skal gøre noget ved, og jeg har et par gode forslag til dig.
Kunne du tage en god snak med dine forældre om det? Fortælle at du føler dig ensom efter I er flyttet. At du godt kunne tænke dig at have et par gode kammerater. Det er ikke sikkert, at dine forældre direkte kan hjælpe dig, men uanset hvad, så er det virkelig rart, at ens forældre, ved hvordan man har det, og hvis de ikke ved det, så er det jo i hvert fald udelukket, at de kan hjælpe. Derudover, så kunne det være en rigtig god ide, at få talt med din lærer om det. Din lærer kender helt sikkert din klasse rigtig godt, og kan måske hjælpe dig direkte med forslag, men det kan jo også være, at din lærer kan ligge op til nogle gode snakke på klassen, som ikke direkte har noget med dig at gøre, men som handler om det at blive venner osv.
Derudover, så synes jeg virkelig, at du skal blive ved med at prøve på at være sammen med de andre. Vis dem, at du gerne vil dem, også selvom de afviser dig. Kunne du forestille dig, at de måske også synes, at det er svært at lære en ny at kende? På den måde, så kommer de måske til at afvise dig, selvom de slet ikke har lyst til det?

Hvis du har brug for at snakke mere om det, kan du skrive til os på BørneChatten http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx

eller du kan ringe eller skrive herind på BørneTelefonen på 116 111

Kærlig Hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.