Brev
hjælpe mig
hvad skal jeg gøre hvis en fra min klasse lugter og at jeg ikke vil gøre ham ked af det fordi han er min ven
men man kan ikke holde til at være ved ham fordi så lugter det mega maget
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år!
Jeg kan godt forstå du synes, det er et stort dilemma, du står i med din ven, der lugter. Det er en ting, der er rigtig svært at sige til andre, fordi man ikke har lyst til at gøre dem kede af det. På den anden side synes jeg, at man viser, at man er en god ven ved at sige det til ham. Så han er klar over, at det er noget andre lægger mærke til. Det er også synd for ham, hvis andre ikke vil være sammen med ham eller bagtaler ham fordi han lugter. Så synes jeg, det er bedre at han får det at vide, så han kan gøre noget ved det.
Når man skal sige noget, der er svært til andre, og som man ved, de kan blive kede af, er det vigtigt, at man får gjort det på en god måde. Sådan at de ved, at man gør det for at hjælpe dem. Jeg synes, du skal tale med din ven en dag, hvor I er alene. Du kan fx sige til ham, at der er noget du gerne vil snakke med ham om. At det er lidt svært, men du gør det i en god mening, da han er din ven. Så ved han, at du mener det godt. Jeg synes, du skal sige, at han ikke lugter så godt, og at det måske ville hjælpe, hvis han brugte en deodorant? Måske kan du vise ham den, du bruger og måske også hjælpe ham med at få købt en selv? På den måde synes jeg du viser ham, at du er en rigtig god ven, der gerne vil hjælpe ham.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen