Hjælp til veninder med store problemer

Jeg har 2 veninder, som begge har meget store problemer.

Den ene er lige kommet over sin anoreksi og har flere dianoser, som f.eks depression, angst, asbergers syndrom osv.

Den andens mor har kræft, og hendes far er tidligere alkoholiker, og er for nyligt begyndt at drikke igen.

De betyder begge to utroligt meget for mig, og jeg vil meget gerne hjælpe dem. Jeg har selv en masse problemer, men sammenlignet med deres er det ingenting.

Hvordan kan jeg hjælpe dem? Jeg føler at de ikke vil lukke mig ind. Hvad skal jeg gøre for at de kan få det bedre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år Tak for dit brev, hvor du fortæller om dine to veninders problemer. Du lyder som en rigtig god og omsorgsfuld veninde, der rigtig gerne vil hjælpe dine veninder. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for dem begge to, med det de går igennem lige nu. Når du fortæller, at din ene veninde har flere diagnoser og lige er kommet sig over sin anoreksi, tænker jeg, at der måske allerede er nogle voksne, som prøver at hjælpe hende? Derfor kan du jo fortsat godt være en god veninde for hende, men jeg synes, at det er vigtigt, at du ikke står alene om at hjælpe hende, da det er et rigtig stort ansvar.

Hvis hun allerede får hjælp fra nogle voksne, tænker jeg at den måde du måske bedst kan hjælpe hende, er ved at være en god veninde, som du allerede er. Det lyder som om, at du er opmærksom på hende, og at hun ved, at du gerne vil støtte hende, når hun har det svært? Du fortæller, at din anden venindes mor har fået kræft, og hendes far er begyndt at drikke igen. Mon hun får hjælp af nogle voksne, eller går hun med det helt alene? Hvis hun går med det helt alene, kunne du måske tale med hende om at fortælle det til en voksen? Jeg ved jo ikke, om I går i skole sammen, eller I kender hinanden et andet sted fra, men måske der er en voksen, som din veninde er tryg ved, og hvor du måske kan hjælpe hende med at få fortalt, hvad der sker i hendes familie lige nu? Som sagt synes jeg nemlig, at det er rigtig vigtigt, at der er nogle voksne, der hjælper, så du ikke skal stå med ansvaret helt alene. Du skriver, at du føler, de ikke lukker dig ind. Hvordan kan det mon være? Er det fordi, de ikke er som de plejer at være, har de ikke lyst til at fortælle om, hvordan de har det, eller er det måske noget helt andet, der får dig til at tænke, at de ikke lukker dig ind? Når man har det rigtig skidt, kan det være svært at få fortalt om det, så måske kan det være derfor, at du oplever, de ikke lukker dig så meget ind? Eller måske er de i tvivl, om der er andre, der har det ligesom dem? Mon dine veninder kender BørneBrevkassen ligesom dig? Der er mange breve om mange forskellige ting, og måske kunne det være rart for dine veninder at læse om nogle, der har det lidt lige som dem? Måske I også kunne læse nogle af brevene sammen? Du fortæller, at du også selv har det svært, men at det ikke er noget i forhold til dine veninder. Men måske dine veninder også er bekymrede for dig? Og måske du også kunne bruge dem til at støtte dig? Det kunne også være, at I sammen kunne skrive til BørneChatten eller ringe til BørneTelefonen på 116111 og få råd om, hvordan I bedst støtter hinanden, og hvordan I ellers kan få hjælp? Kærligste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.