Brev
Hjælp mig jeg har brug for hjælp!!!!!!!!!
Hej Børne Telefonen.
Jeg er en pige på 18.år, som går i en rigtig god klasse. Men der er nu lige et problem, en af pigerne fra min klasse skal vide alt om mig. Hun skriver nok omkring 100 smser om dagen omkring “hvad laver du”. Jeg har sagt til hende at jeg også har andre ting og tænke på, så derfor svare jeg ikke altid. Jeg sagde det pænt til hende, men hun vælger at blive sur på mig, og svine mig til..
Jeg bliver sådan sur på hende og ked af, at hun ikke forstår at hun skal lade vær med at skrive 100 gange til mig. Jeg kan ikke få lov til at være sammen med en af mine veninder og min kæreste uden hun skal vide hvad jeg laver med dem og hvor længe de skal være der. Jeg synes overhovedet ikke det er okay..
Og jeg har sagt til mine venner at jeg ikke vil ha skyld for at de ikke vil svare hende fra min klasse. De synes i hvert fald det er irrterende at hun skriver til dem om mig. Hun fortæller mig at man siger alt til sin bedste veninde eller gode veninde. Det passer jo slet ikke, man siger jo ikke alt til sin veninde i det hele taget.
Hun har virkelig såret mig og gjort mig sur og rigtig ked af det! Jeg har sagt det til skolen, men ingen tror på mig og på det jeg siger.. Hvad skal jeg gøre, det er virkelig svært for mig at kunne finde ud af det, for lige meget hvad jeg gør og siger, så bliver hun sur på mig.. Jeg gider ikke være venner med hende, når hun ikke kan forstå at hun ikke skal blande sig i mit liv.. Jeg kan ikke en gang ha et privat liv uden hun skal holde øje med hvad jeg laver og gør. Det jeg så træt af nu.
Nu gider jeg heller ikke og finde mig i det mere! I skolen skal hun bestemme over mig hele tiden, og hun hiver i mig konstant. Og jeg har snakket med hende sammen med en lærer om det, men hun forstår det bare ikke. Og jeg gider ikke svare hende mere, fordi det er ikke andet ind “hej hvad laver du” og det skriver hun i hvert fald 100 gange på en dag..
Jeg har virkelig brug for hjælp!
Hilsen pigen som gerne vil ha jeres hjælp så hurtig som muligt.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du er rigtig træt af at få 100 sms'er om dagen fra din veninde. Det er bestemt heller ikke rimeligt, at hun skal vide alt om, hvad du laver hele tiden, og du bestemmer jo selv, hvor meget du vil fortælle hende. Jeg forstår også godt, at du ikke har lyst til at være veninder med hende mere, når hun bare bliver ved, selv om du allerede har gjort hvad du kunne for at få hende til at stoppe. Jeg synes, det er fint, at du har snakket med din lærer om det også. Jeg tænker på, om du simpelthen skal blokere hendes nummer på din telefon..? Jeg tror godt, at man kan indstille telefonen, så man ikke modtager beskeder fra bestemte numre. Det er den hårde måde, men det kan godt være, at det er nødvendigt, når hun ikke har kunnet respektere de tiltag, du allerede har forsøgt..? Du kunne også til en start sige, at du højst vil modtage 3 sms'er fra hende om dagen. Hvis hun ikke kan overholde det, vil du blokere hende..?
Måske kunne du få din lærer til at være med til en snak med hende igen, hvor du siger de her ting til hende..? Jeg tænker, at det måske er godt, hvis du har en anden med, som kan være med til at støtte dig i din aftale med veninden, og som måske også kan tage en snak med hende om, hvorfor hun synes at hun har brug for at skrive til dig 100 gange om dagen? Jeg tænker på, om hun har nogle problemer med at forstå andre menneskers grænser, som hun måske har brug for hjælp til at kigge på... Det er jo ikke din opgave, men måske kan din lærer være med til at hjælpe hende..? Du kan evt. vise din lærer dit brev og mit svar hvis du har lyst?
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.