Brev
Hjælp mig
Hej
mit navn b og jeg har en ven der hedder a vi er eller var rigtig gode venner jeg kunne fortælle ham alt. jeg var sammen med ham hver dag vi lavede alt sammen
vi røg også nået hash engang imellem ikke nået specielt men en lille fed en gang imellem og en dag blev han opdaget af sin mor og nu må han ikke være sammen med nogle og han skal være hjemme hver dag i et år og jeg savner ham virkeligt meget og ved ikke hvad jeg skal gøre ved ikke om det bare er mig der syntes hun overegere ? Eller hvad jeg ville bare lige høre hvad i syntes jeg skal gøre:)
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 Tak for dit brev til brevkassen om, at du ikke længere ser din ven så meget som du gerne vil da hans mor opdagede, at han havde røget hash. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig! Det er svært, at svare på om din vens mor overreagerer. Jeg tror voksne reagerer sådan fordi de er bange for, hvad der kan ske med deres børns fremtid. De voksnes frygt kan måske være, at I unge begynder at ryge hash engang imellem, men at det så bliver mere og mere og måske udvikler sig til at blive til hårdere stoffer end hash? Så selv om din vens mor reagerer ved at lave en regel om, at din ven ikke må se nogle i et år så gør hun det sikkert fordi hun vil beskytte ham mod de forestillinger hun har om, hvad der kan ske.
Jeg tænker derfor på om du har overvejet, at tale stille og roligt med din vens mor? Fortælle hende, at du savner din ven og fortælle hende, hvorfor han er en god ven for dig og måske også, hvorfor du er en god ven for ham. Jeg tænker at det måske ville kunne gøre hende tryg ved, at din ven igen må komme ud. Du kan også overveje om en mulighed kan være at I sammen; dig, din ven og hans mor laver nogle aftaler om, hvad I må lave sammen, så I starter med små skridt. Det kan fx være at I begynder med, at være sammen hjemme ved din ven når hans mor også er hjemme, og dermed kan bygge noget tillid op. Jeg tænker nemlig på, at tilliden mellem din vens mor og din ven er brudt, måske kan din ven og dig vinde hendes tillid tilbage ved, at I viser hende at hun kan stole på, at i overholder de regler hun har for din ven. Hvad tænker du mon om det?
Hvis du tænker det som en mulighed skal du overveje, at det også betyder, at du får et ansvar for at I sammen skal overholde de regler som din vens mor har fx, at I ikke må ryge hash når I er sammen, ville det være noget du kunne gå med til?
Et år, hvor han ikke må komme ud, kan lyde som lang tid. Måske det er den umiddelbare reaktion moren fik, da hun fandt ud af hendes søn havde røget hash? Forhåbentlig får moren og din ven en god snak, og mon ikke det bliver før end om et år, han igen må besøge hans venner, det vil jeg tro? Du kan jo også skrive sammen med din ven, eller måske du ser ham i skolen, og få en snak med ham om hvordan det går derhjemme og hvordan du bedst kan hjælpe, så jeres venskab kan bestå, hvis det også er det han ønsker?
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig til, hvad du kan gøre, hvis ikke eller hvis du har brug for at tale noget mere om det er du velkommen til at skrive ind igen, eller ringe, chatte eller sms ind til børnetelefonen på 116111
Mange hilsner BørneTelefonen