HJÆLP jeg vil ikke være veninder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Mange tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver herind til os. For du er i tvivl, om hvordan du skal takle din venindes invitationer.

Du har ret til at sige ‘nej’ til invitationer fra venner – også fra din veninde. Når din veninde spørger dig, om I skal være sammen, er det kun et forslag. Du har ret til at sige fra, og du kan sagtens gøre det uden at skulle finde på ting, der ikke passer.

Indimellem kan du sagtens sige, at du har planlagt noget andet. Det er jo ikke forkert. Måske har du planlagt at gøre noget for dig selv. Du kan sige mange ting, blot du siger det på en venlig og sød måde.

Omvendt kan du ikke fortsætte med at komme med undskyldninger. Det er ikke fair over for din veninde. Når du oplever, at din veninde inviterer dig konstant, så lyder det ikke som om, at din veninde har opdaget din manglende lyst til at se hende? Er det mon sådan det hænger sammen?

Det bliver ikke nemt, men jeg håber, at du vil tale med din veninde om, hvordan du ønsker, at det kunne blive. Er du i tvivl, kan du altid ‘vende sætningen om’. Hvordan vil du selv reagere, hvis du fik et afslag fra en veninde? Og hvordan ville du ønske, at det blev sagt til dig, hvis nogen ikke ville være sammen med dig? På den måde kan du prøve at tale til din veninde, som du selv ønsker at blive talt til.

Et forslag til hvad du kan sige er: “Jeg har ikke så meget lyst til at være sammen med dig, for jeg føler ikke, at vi passer sammen.” Hvordan lyder det, synes du?

Det gør dig ikke til en dårlig person at fortælle din veninde, at du ikke har lyst til at ses. Du ønsker plads til at se andre veninder og venner.

Du skriver ”Hilsen den alt for søde pige”. Den situation, som du er i, kan også give dig øvelse i at sige fra på dine egne vegne. Det er utroligt vigtigt, at du også er sammen med mennesker, som du selv har lyst til. Tænk over mine spørgsmål i brevet, og så er jeg sikker på at du inderst inde ved, hvad du skal gøre.

Det kan også være godt, at du taler med dine forældre om din udfordring med veninden. For mange mennesker er det en stor lettelse at få sagt det højt til nogen, når noget er svært. Mon ikke dine forældre vil bakke dig op i at afvise din veninde på en pæn måde?

Hvis det kan være en hjælp for dig, så er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Her kan vi støtte dig og tale mere om, hvad du kan gøre. Du er også altid velkommen til at skrive til os igen.

Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.