Hjælp

Hej BB!!

Jeg har 2 problemer. Jeg håber at i kan hjælpe mig, da jeg er ikke lige ved hvad jeg skal gøre.. Jeg vil gerne forblive anonym.

1 : Min ven/veninde og jeg har altid været meget gode venner/veninder, men han/hun er sur på mig fordi jeg ikke rigtig ved hvornår “nok er nok”. Jeg har taget hans/hendes ting nogle gange, og så har han/hun sagt at det var træls, og jeg har prøvet at lade være. Det holdte i 1-2 uger, så jeg er bange for jeg er for meget en “drillepind”.. HJÆLP

2: Jeg er næsten sikker på, at 2 personer kan lide mig. Problemet her er at jeg er meget genert, og jeg er vildt bange for at den ene spørger mig i år, og jeg synes personen er hel fin.. Jeg tror bare ikke jeg vil have en kæreste (jeg har aldrig haft en, da jeg er bange for det der hjerteknusnings-halløj).  Hjælp..

MVH Den hjælpeløse..

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev, hvor du stiller 2 gode spørgsmål, som jeg her vil forsøge at besvare.

1. spørgsmål:
Når man driller nogen, man godt kan lide, er det ofte fordi, man gerne vil i kontakt med ham eller hende. Har du det mon også sådan? Så kan man tænke over, hvordan man ellers kan få personens opmærksomhed. Det kan være ved at stille spørgsmål, foreslå et spil eller en leg, fortælle vittigheder eller noget helt andet.

Nogle gange driller man måske også bare, fordi man synes, at det er sjovt - men som du har opdaget, er det bare ikke altid, at den anden også synes det. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at der sommetider kommer lidt af en drillepind over dig. Så kan du nemlig lægge mærke til, hvornår drillepinden kommer på besøg hos dig, og måske nå at pakke den væk, inden drillepinden får dig til at tage din ven/venindes ting. Du kan f.eks. tælle til 10 inden i dig selv - så kommer du helt automatisk til at tænke på noget andet end at drille.

Du og din ven/veninde kan også lave en aftale om et bestemt stopsignal eller ord, som han/hun kan sige, og som du ved betyder, at nu skal du stoppe drilleriet med det samme.

Endelig kan det være en god idé at tale med dine forældre eller andre voksne om, hvordan man kan lade være med at drille.

2. spørgsmål:
Jeg er sikker på, at du er en rigtig sød pige, siden der er hele to personer, der kan lide dig, og du har på fornemmelsen at den ene af dem vil spørge dig, om du vil være kærester.

Det er helt normalt at være genert omkring den slags, og det er også helt okay, hvis man ikke føler sig klar til at få en kæreste i din alder, men hellere bare vil være venner.

Det kan selvfølgelig også være, at du rigtig gerne vil være kæreste med ham. Så er det godt, at Børnetelefonen har samlet nogle gode råd på deres hjemmeside omkring det at være forelsket:

http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx
.

Med hensyn til hjerteknuseriet, så har du ret i, at det er en risiko, man løber, når man får en kæreste. Men hvor ville det være synd, hvis man snød sig selv for at opleve ægte kærlighed, bare fordi man ville undgå at blive ked af det. Livet er en spændende rejse, der rummer både op- og nedture, men du er heldigvis ikke alene på din rejse, så det er bare med at gribe fat i andre, når du får brug for støtte undervejs - præcis som du gør med dit brev til Børnetelefonen her.

Jeg håber, at du føler, at du har fået svar på dine spørgsmål.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.