Brev
Hjælp
Hej BB!!
Jeg har 2 problemer. Jeg håber at i kan hjælpe mig, da jeg er ikke lige ved hvad jeg skal gøre.. Jeg vil gerne forblive anonym.
1 : Min ven/veninde og jeg har altid været meget gode venner/veninder, men han/hun er sur på mig fordi jeg ikke rigtig ved hvornår “nok er nok”. Jeg har taget hans/hendes ting nogle gange, og så har han/hun sagt at det var træls, og jeg har prøvet at lade være. Det holdte i 1-2 uger, så jeg er bange for jeg er for meget en “drillepind”.. HJÆLP
2: Jeg er næsten sikker på, at 2 personer kan lide mig. Problemet her er at jeg er meget genert, og jeg er vildt bange for at den ene spørger mig i år, og jeg synes personen er hel fin.. Jeg tror bare ikke jeg vil have en kæreste (jeg har aldrig haft en, da jeg er bange for det der hjerteknusnings-halløj).  Hjælp..
MVH Den hjælpeløse..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, hvor du stiller 2 gode spørgsmål, som jeg her vil forsøge at besvare.
1. spørgsmål:
Når man driller nogen, man godt kan lide, er det ofte fordi, man gerne vil i kontakt med ham eller hende. Har du det mon også sådan? Så kan man tænke over, hvordan man ellers kan få personens opmærksomhed. Det kan være ved at stille spørgsmål, foreslå et spil eller en leg, fortælle vittigheder eller noget helt andet.
Nogle gange driller man måske også bare, fordi man synes, at det er sjovt - men som du har opdaget, er det bare ikke altid, at den anden også synes det. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at der sommetider kommer lidt af en drillepind over dig. Så kan du nemlig lægge mærke til, hvornår drillepinden kommer på besøg hos dig, og måske nå at pakke den væk, inden drillepinden får dig til at tage din ven/venindes ting. Du kan f.eks. tælle til 10 inden i dig selv - så kommer du helt automatisk til at tænke på noget andet end at drille.
Du og din ven/veninde kan også lave en aftale om et bestemt stopsignal eller ord, som han/hun kan sige, og som du ved betyder, at nu skal du stoppe drilleriet med det samme.
Endelig kan det være en god idé at tale med dine forældre eller andre voksne om, hvordan man kan lade være med at drille.
2. spørgsmål:
Jeg er sikker på, at du er en rigtig sød pige, siden der er hele to personer, der kan lide dig, og du har på fornemmelsen at den ene af dem vil spørge dig, om du vil være kærester.
Det er helt normalt at være genert omkring den slags, og det er også helt okay, hvis man ikke føler sig klar til at få en kæreste i din alder, men hellere bare vil være venner.
Det kan selvfølgelig også være, at du rigtig gerne vil være kæreste med ham. Så er det godt, at Børnetelefonen har samlet nogle gode råd på deres hjemmeside omkring det at være forelsket:
http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx
.
Med hensyn til hjerteknuseriet, så har du ret i, at det er en risiko, man løber, når man får en kæreste. Men hvor ville det være synd, hvis man snød sig selv for at opleve ægte kærlighed, bare fordi man ville undgå at blive ked af det. Livet er en spændende rejse, der rummer både op- og nedture, men du er heldigvis ikke alene på din rejse, så det er bare med at gribe fat i andre, når du får brug for støtte undervejs - præcis som du gør med dit brev til Børnetelefonen her.
Jeg håber, at du føler, at du har fået svar på dine spørgsmål.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen