Brev
HJÆLP?!
Hej jeg er en dreng på 13.
Min bedsteven har været uvenner med en fra klassen, da de var venner glemte hun næsten helt mig! Jeg følte mig tom indeni. Nu er de ved at blive gode venner igen og jeg kan bare mærke det bliver værre denne her gang! Har bare lyst til at flytte skole, men jeg holder så meget af hende! Håber virkelig i vil hjælpe?
Ps det er tredje gang jeg skriver ind!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Hvor er det bare godt, du har skrevet igen, for jeg vil gerne prøve at hjælpe dig…
Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært. Det er nemlig ikke rart at føle sig tom indeni. Gad vide hvorfor hun glemmer dig, når hun er venner med ham/hende fra klassen? Jeg tænker på, om du ville have mod på at snakke med hende om, at du er bange for, hun glemmer dig (ligesom sidst). Måske har I snakket om, hvor ked af det du blev sidste gang..?
Det kan også være, du har lyst til at skrive et brev til hende, hvor du fortæller, at du holder rigtig meget af hende. Og måske kan du foreslå, at I alle tre kan lave noget sammen? Hvad tænker du mon om det forslag? Tror du, de ville have lyst til det?
Jeg tænker også på, om du måske har lyst til at snakke med din mor (eller en anden voksen) om det..? En gang imellem kan det nemlig være rart at vide, at der er nogen, der kan holde lidt øje med én, hvis der er noget, der er svært… Hvordan ville du have det med det?
Måske vil du hellere snakke med en af BørneTelefonens (tlf. 116 111) eller BørneChattens rådgivere? Rådgiveren har på den måde mulighed for at spørge lidt mere til jeres venskab. Måske kan han/hun hjælpe dig med at komme i tanke om en god måde at få det sagt til din bedste ven.
Jeg håber, du kan bruge mit svar…
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.