Hemmeligheder og

Hej børnetelefonen,
jeg er en pige på 15 år der går rundt og er MEGET forvirret. I starten af skoleåret kom en af mine tætte klassekammerater hen til mig og fortalte mig om hendes flirt, med en af drengene fra klassen. De havde haft en ting sammen i længere tid, men havde valgt at holde det hemmeligt og mødtes derfor tit oppe på skolen hvor de kyssede og hyggede sig i hinandens selskab…

Jeg har aldrig fortalt hendes hemmelighed til en anden, men det var den her dreng hun så, kommet til ved et uheld. Han havde fortalt det til en af hans bedstevenner, og på en eller anden måde var det kommet videre til en af de andre drenge fra klassen – så jeg har i længere tid gået og troet, at det var: de to der havde flirten kørende, den anden dreng og jeg som var de eneste der kendte til det her.

Da jeg for en uge siden var nede i byen med en anden pige fra klassen sagde hun at hun havde en hemmelighed, og at jeg måtte love ikke at sige det til nogen. Selvfølgelig gik jeg med til at høre hemmeligheden, så længe jeg ikke fortalte det videre. Det viser sig så at den anden dreng i klassen der kendte til flirten, har fortalt det videre til hende her pigen som jeg var i byen med, og han har desuden også fortalt hende, at den dreng der har flirtet med min veninde, ikke ser hende som hans førsteprioritet, tvært i mod.

Han har haft kig på en fra vores årgang som han har haft noget ”kørende med” samtidig med hende min veninde! Så egentlig har han bare udnyttet hende. Men hende pigen fra årgangen er også min veninde, dog ikke lige så god en veninde som hende der bliver udnyttet. Men eftersom jeg trænger til at komme ud med noget af alt det her, og jeg kender alle involverede er det svært og jeg kan ikke se hvad jeg skal gøre, men jeg er klar over at jeg er nødt tl at gøre noget!

Skal jeg fortælle det til min veninde som er blevet udnyttet, at hendes flirt ikke ser hende som hans førsteprioritet og at han har udnyttet hende?
Skal jeg gå til ham drengen der har fortalt det videre og betro mig til ham?
Skal jeg trodse min veninde og tage kontakt til hendes ”flirt” og fortælle ham hvordan jeg har det med den her situation?
Burde jeg vente og se hvad der sker?
Skulle jeg fortælle hende min veninde som jeg var i byen med at jeg faktisk har kendt til flirten lige fra start af og afsløre min udnyttede venindes hemmlighed, som egentlig ikke er så hemmelig mere?
Er der andet jeg kan gøre?

HJÆLP!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år Tak for dit brev. Sikke en situation du står i. Jeg kan godt forstå, at du er noget forvirret og presset, af al den viden du ligger inde med. Og jeg kan også godt forstå, hvis du har brug for at gøre noget... Det er blevet meget kompleks kan jeg læse mig til. Du har jo, som du selv kommer omkring, mange valg muligheder. Og det er jo svært at vide på forhånd, hvilen en af dem, der vil være den bedste vej for dig at gå...Jeg tænker umiddelbart, at en mulighed ville være, at tale med de to veninder du har og sætte dem ind i, hvad du efterhånden ufrivilligt er vidende om. Derfra har de mulighed for at handle, som de ønsker i den konkrete situation. Evt kunne du starte med at gå til hende, som du er tættest på og som jo også er blevet ufrivillig hovedperson i alt det her. Det kan måske også hjælpe dig til, at ”komme af med” din viden og samtidig hjælpe dine venner til at få ryddet op i det hele, blive klogere og komme videre, på den ene eller anden måde..?Hvis det ikke føles rigtigt for dig, så overvej e.v.t. hvad du ville foretrække, at din veninde gjorde overfor dig, hvis du var så uheldig at komme i samme situation som hende. Det er jo ikke sikkert, at hun har det præcis som dig, men det kan tit være en god rettesnor, at prøve at sætte sig i den andens sted... Jeg håber det hele løser sig og du kommer ud af din ”kattepine”. Du er altid velkommen til at skrive igen,  ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til UngeChatten, hvor der sidder rådgivere klar til at tale med dig. Kærlige hilsner BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.