Brev
Help please
Hej, jeg har et problem, jeg føler mig som en backup ven for mine veninder, jeg er gode venner med dem men ikke bedste venner med dem, de har alle en bedste ven som ikke er mig. Jeg føler mig ensom når jeg ser alle deres snaps om at de er sammen i grupper og sådan noget, jeg har ikke lyst til at spørge om jeg må være med. Ved ikke hvorfor men vil bare ikke. Hvordan får jeg nogle tættere veninder?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Det er virkelig svært at føle, at man ikke har tætte venskaber, og at man altid bare er back-up.
Det er desværre ikke altid, det er helt nemt at ændre på, når det gælder de piger, man gerne vil være sammen med.
Venskaber er som puslespilsbrikker, der falder på plads de rigtige steder, når man er sammen med sin bedste ven.
Det betyder, at det er enormt svært for andre at komme til at få en plads og en betydning. Det vil altid være den bedste ven, der kommer på førstepladsen – lige meget hvad man gør.
Det vigtige er, at du skal vide, at der ikke er noget galt med dig.
Du er ikke mindre værd end de andre piger, men folks bedste venner vil altid have større værdi end alle andre.
Det er så virkelig uheldigt, at “alle” de andre har en bedste ven, for så kommer du hele tiden til at få andenpladsen. Og det er virkelig frustrerende og synd for dig. og det er især ærgerligt, fordi det kan give dig en følelse af, at du ikke er god nok til at få en førsteplads.
Men selvfølgelig er du dét. De andre har bare fundet nogen de passer sammen med hurtigere end dig. Men bare rolig. Det skal nok komme.
Hvis det handler om pigerne i din klasse, vil jeg foreslå, at du taler med din klasselærer om det. Det er helt sikkert noget, skolen skal og kan hjælpe dig med.
Jeg ved selvfølgelig godt, at du er på sommerferie nu, men når skolens starter igen, så tal med din lærer. Du skal ikke starte et nyt skoleår op uden at få hjælp.
Jeg vil også foreslå dig, at du taler med dine forældre om det, for de kan også godt hjælpe dig. Måske kender de nogle af de andres forældre, så de kan tage en snak med dem. De kan helt sikkert også godt hjælpe dig med at få talt med din klasselærer.
Selvfølgelig skal ingen tvinges til at være venner, men forældre kan godt arrangere nogle hyggelige ting for jer, så I allesammen kommer tættere på hinanden.
Derudover synes jeg også, at du skal tale med dine veninder om det. Måske tænker de slet ikke over det, fordi det ikke er dem selv, der mangler en bedste ven.
Nogle gange bliver man knyttet tættere sammen, når man har den slags dybe samtaler om følelser.
Hvis det handler om veninder uden for skolen, kan skolen selvfølgelig ikke gøre så meget ved det, men dine forældre bør du stadig tale med. De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre for at komme tættere på dine veninder – eller få nogle andre.
Jeg synes sagtens, at du kan spørge de andre, om du må være med, når de laver noget.
Ofte tænker andre ikke over, at der er nogen, der mangler nogen at være sammen med, hvis de ikke får det at vide direkte.
Og mange tænker måske heller ikke over at spørge, om andre vil være med, hvis de selv har det fint. Det betyder dog ikke, at de ville sige nej, hvis de selv blev spurgt. Derfor synes jeg bestemt, at du bare skal prøve dig frem.
Det er ikke påtrængende at spørge nogen, om man må være med. Det er helt naturligt at gøre. Nogle gange får man et ja, og andre gange får man et nej, for det er også i orden at sige fra, hvis man gerne vil være alene sammen, hvis du forstår.
Noget andet, jeg kom til at tænke på, er, at du også kunne se dig lidt omkring… Måske er der nogle andre piger, der kunne blive dine veninder.
Nogle gange har man kun øje for de samme piger, så man helt overser de andre, der også er der. Forstår du?
Det kan nemt være, at der er nogle andre piger i din klasse, der hvor du bor eller til en fritidsaktivitet, som kunne være søde og sjove at være sammen med. Ofte ved man ikke, om man ville passe sammen, før man har prøvet det.
Jeg håber, at det lykkes for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen