Brev
Har problemer med at mit far er vildt syg og at der er ingen der vil lege med mig
Horfor er der ingen der vil lege med mig og hvorfor er jeg hele tiden så bange
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Allerførst så vil jeg sige til dig, at jeg godt kan forstå, du har det svært, når din far er alvorligt syg. Det må være en stor belastning for dig. Jeg tænker, du må være bekymret og derfor bange for, hvad der mon sker med din far?
Du skriver, at du er bange hele tiden og det kan jeg godt forstå. Det er utrolig svært, når dem vi elsker højest, bliver syge. Så bekymrer man sig hele tiden og føler sig magtesløs, når man ikke kan gøre noget, og så bliver man bange, man bliver angst.
Ved du mon hvad din far fejler? Jeg tænker, det kan gøre dig mere bange, hvis du ikke er klar over, hvad der sker og skal ske med din far. Du skriver ikke noget om din mor, måske du kunne spørge hende? Føler du ikke, du kan det, så er der måske en anden voksen person, du kan spørge, en som du har tillid til? Det kunne være en fra din familie, eller din lærer?
Du kunne måske vise dit brev og mit svar, hvis du synes, det er svært at tale om dine tanker og bekymringer. Så kunne mit svar på den måde gøre det lidt nemmere for dig at tale om din fars sygdom og din angst?
Ved din lærer mon, at din far er alvorlig syg? Jeg tænker, det vil være godt, hvis din klasselærer vidste lidt om, hvordan du har det. Det er vigtigt, at man fortæller sin lærer, når livet er svært. Det kan nemlig give din lærer meget bedre muligheder for at hjælpe dig. Hjælp og forståelse for, at du lige nu har det svært, og så skal der selvfølgelig tages hensyn til, hvor meget du kan magte i din dagligdag. Måske kunne din lærer også hjælpe dig med at forklare dine venner i klassen, at du lige nu har det rigtig svært.
Jeg tænker, at dine venner måske også har brug for at vide, at din far er alvorlig syg, og at det bekymrer dig meget. Måske kan du med din lærers hjælp få de andre til at forstå, at du savner nogen at lege med?
Håber du kan bruge mit svar, ellers så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 og tale med en rådgiver om dine bekymringer. Det er gratis, og du kan være anonym.
Kærlige hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.