Brev
Har mistet min bestie:(
Hej jeg er en tolv årig pige (blir tretten om et par dage) Jeg har en bestie som lige er flyttet skole fordi hun blev mobbet på den anden skole. Jeg har delt meget med hende og omvendt. Jeg er blevet venner med 2 fra hendes nye skole. Den ene er hendes crush som ren faktisk er en kæmpe fuckboy. (Har ikke tænkt mig at være venner med ham længere) Den anden er en sød dreng som faktisk er en rigtig god ven.(Hun hader ham) Hun siger hun har sagt til mig at jeg ikke må være venner med dem (Hvilket hun aldrig har sagt) Og nu ville hun ikke svare mig fordi jeg åbenbart har svigetet hende?!! Hjælp mig ville gerne have hende gen:((((
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind til os, når du står i et dilemma med din bedste veninde.
Jeg kan godt forstå, du savner hende, når I har delt en masse med hinanden og, indtil nu i hvert fald, været bedste veninder.
Jeg tænker, at din veninde måske er lidt følsom for tiden, nu hvor hun lige har skiftet skole. Måske er hun ekstra sårbar og skal finde sig selv. Jeg forestiller mig også, at hun måske kan være bekymret for, hvordan det skal gå på den nye skole?
Hun er så vild med en, som du synes er en fuckboy. Og du er blevet gode venner med en, som hun hader. Jeg tror det kan forvirre din veninde lidt, og måske bliver hun usikker på, om hun stadig har dig, når nu I synes så forskelligt om 2 drenge? Kan du mon godt se det lidt?
Jeg vil slå helt fast, at du bestemmer selv, hvem du vil være venner med. Det kan din veninde ikke bestemme for dig. Men måske kan I snakke med hinanden om, at I hver især taler ordentligt om hinandens venner og crush. Lyder det som en god idé for dig?
Du kan blive ved med at fortælle din veninde, at du savner hende, og at hun er din allerbedste ven, også selvom I ikke er enige omkring jeres andre venner. I kan også snakke om ham hun er vild med, og du kan lade være at tale dårligt om han. Jeg ved ikke om du har talt dårligt om ham, men måske kan hun godt mærke, at du synes han er en fuckboy. Kunne du mon prøve at give hende plads til at synes godt om ham, og bare lytte?
Jeg tænker også, at du kan give din veninde lidt tid til, at falde til på sin nye skole. Måske kan du invitere hende hjem til dig eller i biografen eller lign. om en uge eller to?
Du kan også læse mere om venskaber og gode råd her: Venner
Kærlig hilsen BørneTelefonen