Brev
Har jeg mistet hende?
Kære børnetelefonen
Jeg er en pige på 13 år som har et stort problem.
Please svar på dette brev det er vigtigere for mig end noget andet.
Min veninde og mig kan lide den samme dreng, men nu har drengen og mig kysset!
Mine andre veninder sagde at jeg var nødt til at fortælle det hende..
Så for et par dage siden fortalte jeg hende det, og nu vil hun nærmest ikke engang snakke med mig. Jeg har prøvet at smile til hende, men folk siger at jeg bare skal lade hende være, men det er svært når man ved der er en der hader en.
Åh gud jeg er allerede begyndt at græde igen.
Kærligst
En ulykkelig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, Tak for dit brev, som handler om, at du er bange for, at du har mistet din veninde. Jeg kan godt forstå, at det er noget, du tænker meget på – og noget, som betyder meget for dig. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig. Først og fremmest synes jeg, at du har været en rigtig samvittighedsfuld veninde, fordi du har fortalt din veninde, hvad der var sket. Det er slet ikke rart at gå rundt og bære på sådan en hemmelighed, og hvis din veninde havde fundet ud af, at du har kysset med drengen, gennem en helt anden, ville hun måske være blevet mere ked af det eller sur, end hun er lige nu. Det er lidt kringlet, når to veninder er blevet vilde med den samme, for det dér med forelskelse er meget svært at styre. Jeg kan godt forstå, at du fik lyst til at kysse med den dreng, du godt kan lide – sådan er forelskelse, og man kan desværre ikke bestemme over sine følelser, hvor end man gerne ville. Du har altså ikke gjort noget forkert, selvom du sikkert føler det lidt nu?
Mon din veninde og dig nogensinde fik talt om, hvad I ville gøre, hvis en af jer kom i snak med drengen en dag? Eller hvad I ville gøre, hvis han blev vild med en af jer? Hvis I gjorde det, kan du måske minde din veninde om de snakke, I havde haft?  Jeg tænker på, om du og drengen mon snakker sammen nu? Måske flirter I? Måske går du og tænker lidt på, at du på et tidspunkt kunne gå hen og blive forelsket i ham? Hvis du har det sådan, synes jeg, det er synd, hvis du går og føler dårlig samvittighed. Det kan nemlig, som du måske allerede ved, være ret fantastisk at være vild med en eller forelsket, og det er ærgerligt, hvis du ikke føler, at du kan nyde det helt, fordi du er uvenner med din veninde. Det kan også være, at du har fundet ud af, efter kysset, at drengen alligevel slet ikke er noget for dig? Det kan være svært at mærke, hvad der er hvad lige nu, fordi det med din veninde påvirker dig, men giv lige dig selv lov til at mærke efter.... Under alle omstændigheder synes jeg, at det er vigtigt for dig og din veninde, at I får talt om det, der er sket. Din veninde føler sig måske såret og vred lige nu, og det lyder som om, at du har nogle andre gode veninder, som du har kunnet snakke med – og som har givet dig det gode råd, at din veninde har brug for lidt tid.
Hvis man føler sig ked af det eller vred, er det meget normalt, at man har brug for nogle dage til at tænke i. Det kender du måske fra dig selv, hvis du har været ked af det eller sur over noget? Men hvis du stadig ikke har kunnet snakke med din veninde, når du læser mit svar, kunne du måske prøve at skrive et brev til hende? Sommetider kan det være rart at skrive et brev, fordi man så kan få sagt alt det, man gerne vil sige. Samtidig kan modtageren af brevet få lov til at læse det i fred og ro og tænke over det, før hun svarer. Tror du, at det ville være rart at skrive et brev til din veninde? Det er ikke sikkert, at hun vil tage imod det, men nogle gange kan det være rart at vide, at man i hvert fald har gjort, hvad man kunne, for at blive gode venner igen. Hvis du synes, brevet lyder som en god idé, men er lidt usikker på, hvad du skal skrive, kan du måske prøve at starte med at skrive lidt eller skrive nogle stikord ned? Hvis du har lyst, er du meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen og læse dit brev eller dine stikord op, så du kan høre, hvordan en anden forstår dit brev. Telefonen er åbent alle dage fra 11-23, og det er gratis at ringe. Nummeret er 116 111. Jeg spekulerer også på, om de andre veninder kan hjælpe dig med at komme i kontakt med din veninde? Mon de kan fortælle hende, at du er rigtig ked af, at I er uvenner, og at du meget gerne vil snakke med hende? Hvis du stoler på de andre veninder, kan du måske få dem til at give din veninde brevet, hvis hun ikke vil tale med dig? I hvert fald synes jeg, at det er en god idé, at du bliver ved med at tale med dine veninder om dine tanker, så du ikke føler dig helt alene. Det kan også være, at du kender en anden, der ville være god at snakke med? En drengeven, som kan sætte lidt andre perspektiver på sagen, en forældre, en storebror eller en storesøster, en lærer eller en helt anden?
Når man er ked af noget, kan det være virkelig rart at mærke, at der er nogen, der støtter en, og bare dét at tale om det, kan være rart! Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig, og jeg ønsker dig al held og lykke. De bedste hilsner BørneTelefonen