Brev
Har ingen venner
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej
Som der står i overskriften har jeg ingen venner.
Det startede nok i 5.klasse da min klasse skulle splides, fordi vi skulle have nye klasser.
I starten var jeg okay glad for det, da jeg var sikker på at jeg ville få nye venner, men jeg var ikke så glad for at mine tre bedste veninder skulle gå i en anden klasse sammen.
Da jeg så startede i den nye klasse var klassen, kunne jeg ikke rigtig finde ud af hvor jeg hørte til, så det var lidt svært at finde venner.
men jeg trøstede mig selv med at jeg nok skulle finde nogle venner, da jeg ikke havde gået i klassen i så lang tid.
Men jeg har stadig ikke fået nogle venner.
Mine gamle bedste veninder gider ikke at være sammen med mig, da de har fundet nye venner, som de er sammen med hele tiden.
Mit spøgsmål er så hvordan for jeg nogle venner.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er rigtig svært, at du endnu ikke har fået nogle venner i din nye klasse. Jeg håber derfor, at jeg måske kan give dig nogle gode ideer til, hvad du kan gøre.
Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for den tro, du har haft, nemlig at du nok skal få nogle venner.
Du skriver ikke så meget om, hvad der mon er blevet gjort for, at de nye klasser skulle komme til at fungere godt sammen. Nogle gange kræver det nemlig en særlig indsats at få en masse unge mennesker til at finde et nyt fællesskab. Det er ikke elevernes ansvar at sørge for, at en ny klasse fungerer godt sammen. Det er de voksnes.
Jeg kan fornemme på dit brev, at du har forsøgt at fastholde troen på, at du nok skulle få nogle nye venner. Jeg bliver alligevel nysgerrig på, om du mon har fortalt nogle af dine lærere, at du ikke rigtig er kommet med i et fællesskab? Hvis det er lidt svært at sige til dine lærere, kan du eventuelt vise dem dit brev og mit svar.
Måske er der også nogle af de andre elever, der sidder med den samme følelse som dig.
Du fortæller også, om dine ”gamle veninder”, der er kommet i den anden klasse, som nu også har fået nye venner. Selvom man får nye venner, betyder det jo ikke, at man ikke også godt kan være veninder med dig.
Jeg ved ikke, om du allerede har forsøgt at sige noget til dem, men hvis du har mod på det, kunne du måske skrive en sms eller et brev – eller måske tage en lille snak med dem, hvor du fortæller, at du savner dem og meget gerne ville have, at I kunne fortsætte med at være veninder?
Du spørger om, hvordan du kan få nye venner. Der er mange muligheder, men det er selvfølgelig lettest, hvis det er et sted, hvor man kommer. Mon der er en fritidsklub, som du kunne gå i i din by?
Jeg ved også, at der er flere byer, der fx har særlige pigeklubber. Måske kunne du spørge en af dine lærere, om de mon kender til lignende tilbud?
Jeg tænkte om det kunne være en mulighed for dig at tale med dine forældre om, hvordan du har det? Måske kunne de være med til at hjælpe dig? Det kan være, de kan tage en snak med din klasselærer og bede ham/hende være mere opmærksom på, hvordan I har det med hinanden i klassen?
Måske kunne du også sammen med dine forældre tage en snak om du kunne invitere nogle hjem fra klassen, det kunne være til en filmaften eller måske bål i haven og hygge?
Jeg tror på, at du nok skal finde nogle søde veninder.
Husk, at du endelig bare skal ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det.
De allerbedste hilsner fra
BørneTelefonen