Brev
Har brug for hjælp hurtigst muligt
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 13, og har en “super god” bf!
Problemet er bare at når jeg er sammen med min bf og en anden pige fra min klasse, begynder de at være mega onde mod mig.. Altså det er jo min bf der er med til at være ond mod, eller hvad man kan kalde det. Hun plejer ikke og være sådan fx. Når vi er alene.
Kan i hjælpe mig?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Mange tak for dit brev. Det er bare slet ikke sjovt, når man føler, at andre er onde mod én, og behandler én på en måde, som man ikke bryder sig om. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er rart. Hvor er det bare godt, at du har skrevet til et brev til os, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.
Når man er bedste venner, er det meningen, at man skal have det godt sammen. Du skriver, at din bedste veninde ikke er ond mod dig, når I er alene sammen. Det tænker jeg må betyde, at hun også synes, at det er godt at være veninde med dig. Men når hun så alligevel kan finde på at opføre sig på en måde, som du føler er ond, så kommer jeg til at tænke på, at hun ved, at du faktisk bliver ked af det? Hvis du ikke har fortalt hende eller dem om det, så er det ikke sikkert, at de ved, at du bliver ked af det.
Nogle gange kan man være bange for at vise, når man bliver ked af det. Så kan man komme til grine eller smile for at skjule det. Måske kender du det? Jeg synes i hvert fald, at det vil være en god idé, at du fortæller din veninde, at du faktisk bliver ked af det, når hende og den anden pige fra klassen opfører sig sådan overfor dig. Jeg er sikker på, at hun vil lytte til dig. Jeg tror på, at når I to er gode veninder, så vil hun også gøre en indsats for, at få at I alle tre kan få det sjovt sammen.
Når der opstår situationer, hvor du synes, at de er onde, så vil det være en god idé, hvis du med det samme fortæller dem, at du ikke synes, at det er sjovt. Så får de det at vide, og de bliver klar over, hvad det er for nogle ting, der gør dig ked af det.
Hvis du synes, at det svært at snakke med din veninde og måske den anden pige fra klassen om det, eller hvis de bliver ved med at gøre dig ked af det, så kan du også snakke med en voksen, som kan hjælpe dig med at håndtere det. Det kan være din mor, far, lærer eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved.
Der er ingen, som skal finde sig i, at andre gør én ked af det. Heldigvis hjælper det tit at snakke med personerne om det. Jeg håber derfor, at du får mod på følge nogle af mine råd.
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen