Brev
Hader en person
Kære BørneBrevkasse…
Jeg har brug for hjælp, til at styre mig selv. Så derfor vil jeg gerne have nogle råd.
I min klasse er der en pige der hedder C, hun er rigtig irriterende.
Ja, lad mig beskrive hende:
Virkelig ond, irriterende, opmærksomhedskrævende og ja.. Jeg hader hende.
Der var engang hvor jeg var veninder med 2 rigtig dejlige piger! Jeg elskede dem virkelig, og vi var sammen hele tiden. Vi havde selvfølgelig også andre venner, men vi var altså de tre bedste veninder!
En dag er mig og en af mine gode veninder sammen, og sidder og snakker lidt sammen og så begynder vi at snakke om vores anden veninde. Hun har ikke været sammen med os hele tiden, og det er jeg rigtig ked af. Vi har ikke været sammen i mange dage og mere til måske. Hun er nu KUN sammen med den pige jeg hader.
En dag går jeg så hen og snakker til hende, og siger: Hvorfor er du aldrig sammen med os mere? Vi savner dig. Og hun svarede: Jeg har stadig ikke tilgivet hende (min anden veninde) fordi de engang var op at skændes over noget, men det er fortid og løst.
Så bliver jeg ked af, at hun ignorere os pga. det. Og MIG som intet har gjort i den situation. Jeg går bare mine vej, og begynder at græde lidt. Fordi jeg kan virkelig godt lide hende, hun er min bedste veninde.
Hende og hende jeg hader, bliver endu bedre venner for hver dag der går. De snakker ikke til os, eller noget… De fjoller bare rundt hele tiden uden os..
Mig og hende jeg hader, er forøvrigt også min tidligere bedste veninde, og vi kommer hele tiden op at skændes. Og vil have opmærksomhed hele tiden..
Jeg er en bombe som snart springer, og jeg kan sige de dummeste ord til hende.. Og det vil jeg ikke.
Jeg vil have min pige tilbage..
Vi har faktisk fået det løst, men jeg ved at hun vil gå tilbage til hende igen. Det ved jeg, fordi de er gode veninder og hun må gerne være sammen med andre end os, men hun er aldrig sammen med os mere..
Jeg ved de vil være sammen, og holde os udenfor. Og det vil jeg blive mere og mere ødelagt af..
Men.. Det er godt jeg har min anden bedsteveninde men vi mangler virkelig vores anden bedsteveninde.
Jeg er så sur og ked af det, hende jeg hader har virkelig pisset mig af denne gang. At tage hende fra mig, jeg virkelig holder af.
Mvh, J.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære J
Tak for dit brev. Jeg kan godt mærke din frustration, men hvor er det dog bare godt, at du har givet dig tid til at skrive det hele ned og sende det her til BørneTelefonen. Jeg vil næsten tro, det allerede har hjulpet lidt bare at skrive tankerne ned og prøve at få sat ord på, hvad det er, der gør dig så sur på C..?
Jeg kan se, at dine veninder betyder rigtig meget for dig, og at du har et stort ønske om, at I alle kan være sammen uden intriger og drama. Du gør dig store anstrengelser for at lade være med at eksplodere, selv om du har stærke følelser og føler dig som en bombe, der er ved at springe.
Du lyder som en kærlig og sød pige, der godt nok har et temperament, men som ikke ønsker, at man skal gå og sige grimme ting til hinanden. Jeg får indtryk af, at du er en rigtig sød og trofast veninde, der vil gøre rigtig meget for dem, du holder af. Måske ville C i virkeligheden ønske, at hun kunne blive din veninde igen? Og måske ønsker du også, at I kunne blive veninder igen, som I var engang eller...? Hvad skulle der i så fald til, tror du?
Det er jo sådan, at man ind imellem får brug for at være sammen med nogle andre, end man plejer i en periode. Det kan gøre rigtig ondt, når en tæt veninde vælger at bruge mere tid sammen med en anden, men heldigvis har du jo også din anden veninde. Det kan godt være, du skal give det lidt tid og se, om hun ikke kommer tilbage og vil være sammen med dig igen... Og i mellemtiden bare blive ved at tilbyde hende at være med til de ting, du gerne vil have hende med til - lige som du gør nu. Så viser du, at du er åben og interesseret, og så er det op til hende at vende tilbage, når hun er klar. Vil du kunne det?
Nogle piger har det godt med at have mange veninder, og andre har det bedst med at have én tæt veninde, man er mest sammen med. Det kunne godt lyde som om, C er den sidste slags? Eller tager jeg helt fejl? Måske er det derfor, hun holder så hårdt fast i din veninde... Fordi hun er bange for at miste sin tætte veninde... Var det mon på samme måde, da du var bedste veninder med C?
Hvis jeg har fornemmet rigtigt, kan det godt være, at C har svært ved at have en flok med flere tætte veninder, men når du nu har været tæt med hende engang, kender du hende jo rigtig godt, så måske kunne du alligevel prøve at få hende i tale... Måske spørge hende, om hun ikke har lyst til, at I laver noget sammen alle 4? Og sige ærligt, at du sagtens kan se jer alle være gode veninder, og at du ikke er ude på at stjæle nogen fra hende... Kunne man ikke prøve det og se, hvad hun så sagde?
En anden vej at gå er jo igennem den veninde, du så gerne vil have tilbage. Kan du komme til at snakke med hende på et roligt tidspunkt og forklare hende, at hun betyder rigtig meget for dig, og at du vil ønske, at hun også vil være lidt sammen med dig ind imellem? Det lyder som om, hun er lidt styret af C, men måske er hun alligevel til at tale med?
Jeg ved, jeg har givet dig nogle svære forslag, som vil kræve meget af dig... Men det er fordi jeg kan fornemme en stor styrke og selvstændighed gennem det, du skriver, og jeg tror godt, du vil kunne snakke med dem uden at "springe i luften". Det håber jeg i hvert fald, for jeg ønsker virkelig, at du får held til at rede trådene ud, så du kan nyde begge (eller alle?) dine veninder uden alt det drama.
De bedste tanker fra BørneTelefonen