Hader en person

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære J

Tak for dit brev. Jeg kan godt mærke din frustration, men hvor er det dog bare godt, at du har givet dig tid til at skrive det hele ned og sende det her til BørneTelefonen. Jeg vil næsten tro, det allerede har hjulpet lidt bare at skrive tankerne ned og prøve at få sat ord på, hvad det er, der gør dig så sur på C..?

Jeg kan se, at dine veninder betyder rigtig meget for dig, og at du har et stort ønske om, at I alle kan være sammen uden intriger og drama. Du gør dig store anstrengelser for at lade være med at eksplodere, selv om du har stærke følelser og føler dig som en bombe, der er ved at springe.

Du lyder som en kærlig og sød pige, der godt nok har et temperament, men som ikke ønsker, at man skal gå og sige grimme ting til hinanden. Jeg får indtryk af, at du er en rigtig sød og trofast veninde, der vil gøre rigtig meget for dem, du holder af. Måske ville C i virkeligheden ønske, at hun kunne blive din veninde igen? Og måske ønsker du også, at I kunne blive veninder igen, som I var engang eller...? Hvad skulle der i så fald til, tror du?

Det er jo sådan, at man ind imellem får brug for at være sammen med nogle andre, end man plejer i en periode. Det kan gøre rigtig ondt, når en tæt veninde vælger at bruge mere tid sammen med en anden, men heldigvis har du jo også din anden veninde. Det kan godt være, du skal give det lidt tid og se, om hun ikke kommer tilbage og vil være sammen med dig igen... Og i mellemtiden bare blive ved at tilbyde hende at være med til de ting, du gerne vil have hende med til - lige som du gør nu. Så viser du, at du er åben og interesseret, og så er det op til hende at vende tilbage, når hun er klar. Vil du kunne det?

Nogle piger har det godt med at have mange veninder, og andre har det bedst med at have én tæt veninde, man er mest sammen med. Det kunne godt lyde som om, C er den sidste slags? Eller tager jeg helt fejl? Måske er det derfor, hun holder så hårdt fast i din veninde... Fordi hun er bange for at miste sin tætte veninde... Var det mon på samme måde, da du var bedste veninder med C?

Hvis jeg har fornemmet rigtigt, kan det godt være, at C har svært ved at have en flok med flere tætte veninder, men når du nu har været tæt med hende engang, kender du hende jo rigtig godt, så måske kunne du alligevel prøve at få hende i tale... Måske spørge hende, om hun ikke har lyst til, at I laver noget sammen alle 4? Og sige ærligt, at du sagtens kan se jer alle være gode veninder, og at du ikke er ude på at stjæle nogen fra hende... Kunne man ikke prøve det og se, hvad hun så sagde?

En anden vej at gå er jo igennem den veninde, du så gerne vil have tilbage. Kan du komme til at snakke med hende på et roligt tidspunkt og forklare hende, at hun betyder rigtig meget for dig, og at du vil ønske, at hun også vil være lidt sammen med dig ind imellem? Det lyder som om, hun er lidt styret af C, men måske er hun alligevel til at tale med?

Jeg ved, jeg har givet dig nogle svære forslag, som vil kræve meget af dig... Men det er fordi jeg kan fornemme en stor styrke og selvstændighed gennem det, du skriver, og jeg tror godt, du vil kunne snakke med dem uden at "springe i luften". Det håber jeg i hvert fald, for jeg ønsker virkelig, at du får held til at rede trådene ud, så du kan nyde begge (eller alle?) dine veninder uden alt det drama.

De bedste tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.