Fucking hader hende den lille møg so

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Kpop-danser

Tak for dit brev! Jeg kender desværre ikke så meget til Kpop, men det lyder som I har et fællesskab med dans og musik, og det er normalt noget man bliver glad og godt humør af.

Du skriver og beder om hjælp til at ignorere pigen fra din klasse, som også gerne vil gå til Kpop. Måske er den bedste løsning ikke at ignorere… Lad mig prøve at forklare dig, hvad jeg mener:

Det lyder ikke som du synes det er særligt rart, at hun også vil danse med jer. Hun har sagt en masse ting, som har ødelagt din glæde. Jeg forstår virkelig godt, at det gør dig godt træt af hende.

Men jeg tænker, at hun måske er blevet nysgerrig på Kpop og vil gerne prøve det, ligesom dig. Nogle gange kan man være rigtig streng over for ting, som man faktisk godt gad selv. Måske fordi man føler sig udenfor eller er bange for, at man ikke må være med.

Selvom det bestemt ikke er i orden, at hun har talt som grimt om de ting, du godt kan lide, kunne det måske mere handlede om, at hun var enormt usikker.

Kpop lyder som et fællesskab, så måske det er rart at flere er med, især når interessen for noget er den samme og man har noget at være fælles om. Jeg tænker, at det måske alligevel er rarere, at hun nu er på ‘samme side’ som jer i stedet for at gøre nar. Hvor du før måske var nervøs for, at hun ville sige grimme ting, så behøver du måske ikke være lige så nervøs nu, hvor i deler interesse? Kan du mon se hvad jeg mener?

I stedet for at ignorere, kunne du måske derfor have mod på at snakke med pigen? Du kan prøve at spørge hende, hvad der gør at hun også gerne vil danse? Det kunne være, at i faktisk har noget til fælles.

Måske du også kunne fortælle hende, at hun virkelig har påvirket dig? Det er helt okay at sige fra, når andre siger grimme ting. Hvis det er svært, kan du måske tale med dine andre venner eller måske din danselærer om, at du er nervøs for at hun starter.

Hvis hun skal blive en del holdet og dermed en del af noget du er meget glad for, er det også vigtigt, at du ikke føler du skal sulte dig selv for at være sammen alle sammen. Jeg ved godt, at det måske bare er noget du siger, men det viser mig alligevel, at du virkelig er frustreret. Det kan jeg godt forstå. Det er ikke en nem situation. Derfor er det også rigtig godt, at du rækker ud.

Vi har en side, hvor du kan læse mere om venskab. Måske den kan hjælpe dig med nogle tricks til, hvordan du kan lære at leve med hende eller måske endda hjælpe jer til at få et bedre forhold!

Jeg håber, du kan bruge mit svar og at du har mod på at tale med pigen, spørge nysgerrig til, hvad der gør hun vil starte.

Gode hilsener fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.