Fra by til by

Kære Børnetelefonen

Jeg er en pige på 12 år der bor i Aarhus. Her efter sommerferien starter jeg i syvende klasse, og jeg glæder mig umådelig meget til at skulle se mine venner igen!

Dog er det sådan, at jeg flytter til København allerede 2 måneder efter ferien. Jeg har boet i Aarhus hele mit liv, så det føles underligt at skulle vende sig til et helt andet sted.

Men det er noget jeg rigtig gerne vil, og jeg har også snakket med min familie nede i Iran om det. De syntes det er en rigtig god forandring for mig, men det er bare sådan, at jeg føler mig virkelig usikker, i forhold til det med nye omgivelser.

Jeg ved ikke om jeg kommer til at passe ind på den nye skole, og jeg er bare bange for at jeg vil blive virkelig skuffet og kommer savner min hjemby.

Jeg har ikke fået snakket med min tvillingesøster om det, men det er ikke noget jeg egentlig ser som en mulighed, for hun for mig ikke til at føle mig mere sikker (selvom jeg elsker hende over alt jorden).

Og så ved jeg heller ikke hvordan jeg fortæller mine venner det, for jeg frygter deres reaktion! Tænk hvis jeg ikke for sagt ordenligt farvel?

Hilsen P

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære P.
Tusind tak for dit brev til brevkassen. Jeg håber, du har nydt din ferie?! Hvor er det skønt at høre, at du glæder dig til at komme tilbage og møde dine venner igen - og hvor lyder det spændende med København.
Du fortæller, at det er blevet besluttet, at du skal flytte om et par måneder, hvilket jo både er en ny og rigtig spændende tid, du går i møde, men samtidig vil det nye også altid virke lidt skræmmende. Det er helt naturligt! Du skriver også, at det gør dig virkelig usikker med nye omgivelser, så derfor tænker jeg, at du måske skal prøve at se, om der er noget, der kan mindske din usikkerhed.
Måske vil det hjælpe dig, hvis du fik lidt mere at vide om din nye hverdag. Jeg ved ikke, om du allerede har besøgt din nye skole, men hvis ikke kunne du måske sammen med dine forældre prøve at aftale et besøg på den nye skole? Måske vil det kunne gøre dig lidt mere tryg? Så ved du i hvert fald, hvordan skolen ser ud, du har set lærerne og måske også haft mulighed for at møde eleverne/din kommende klasse?
Du skriver ikke, om I har fundet et nyt sted at bo endnu, men hvis I har, vil det måske også være rart at se det nye sted, så du kan gøre dig nogle konkrete ideer om, hvordan din nye hverdag ser ud. Det er i hvert fald noget, som du kan overveje at tale med din familie om.
Jeg kan forstå, at du også har en tvillingesøster, men at det kan være lidt svært at dele dine tanker om flytningen. Du skriver ikke, hvorfor hun måske vil komme til at gøre dig mere usikker, men mon det er fordi, hun også selv er lidt spændt på, hvordan det kommer til at gå? Det kan også være, at du vil have det bedre med fx at tale med dine forældre? Eller måske du har nogle andre, som du kunne tale med? Fx en lærer, veninde eller en venindes forældre?
Ellers ved jeg fra andre, at det kan være en stor hjælp at skrive noget ned. Måske har det allerede været en lille lettelse at skrive et brev til brevkassen?
Hvis du har mod på det, kan du jo skrive de ting ned, du går og tænker på. Indimellem kan det nemlig være nok, hvis man bare få lov til at sætte lidt ord på det, som man "frygter". På den måde kan man jo også bedre se, hvad det er, man skal være opmærksom på. Fx hvis du er lidt spændt på, om du mon får nye venner, kan det jo være meget rart fx at skrive: Jeg er spændt på, om jeg får nye venner. Men omvendt ved jeg også godt, at jeg jo har venner i Aarhus, så hvorfor skulle jeg ikke kunne finde nogle i Kbh?". Du kan jo prøve, hvis du har lyst?!
Det er dog meget almindeligt, at man kan indimellem vil komme til at savne det gamle. Måske mest i starten, hvor det nye kan virke lidt uoverskueligt. Det er helt i orden.
Du skriver, at du også tænker på, hvordan du får sagt ordentlig farvel til dine gamle venner. Jeg tror, at det er vigtigt, at du får fortalt dem det i god tid, så I sammen kan vænne jer til det. Måske kan I aftale, hvordan jeres venskab skal være fremover. For det er jo ikke ensbetydende med, at I ikke kan være venner, selvom du flytter til Kbh.
Jeg ved fra andre, at selvom det kan være lidt svært at opretholde kontakten, når man ikke ses hver dag, så er der jo heldigvis gode muligheder for, at man stadig kan følge med i hinandens liv. Det kan fx være via facebook, SMS’er, Skype og måske et besøg indimellem. På den måde behøver du ikke at sige farvel til dine venner, men måske mere bruge de næste par måneder på, at I kan vænne jer til, at jeres venskab bliver anderledes (men ikke nødvendigvis dårligere), når du flytter.
Måske har du brug for at få fortalt dine venner, hvad de betyder for dig. Hvis du har det, kan du jo overveje, om du skal sige det direkte eller måske skrive et ”venskabs”-brev til dem. Prøv at forestille dig, hvordan du ville reagere, hvis du fik det at vide af en af dine venner, der skulle flytte. Mon ikke det måske vil få dig til at føle, at du har fået sagt ordentligt farvel/på gensyn til dem, der har betydet meget for dig? Men det skal du helt selv bestemme..
Afslutningsvis vil jeg sige, at du bare skal være dig selv. Det lyder måske lidt skørt, men indimellem kommer man til at tro, at man skal lave om på sig selv, bare fordi man flytter til et nyt sted, men det skal man ikke! Så længe du er nysgerrig og imødekommende, så kan det kun gå godt med at få en ny hverdag i København. Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for det, må du meget gerne kontakte BørneTelefonen igen på 116111. Her sidder der rådgivere parat, der gerne lytter til alle de tanker, du måtte gå med.
Al held og lykke med flytningen – og husk, at Danmark er et lille land, så du kan altid komme på besøg i Aarhus.
De allerbedste tanker
Fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.