fortryder alt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er da en rigtig ubehagelig situation du er havnet i. Jeg kan godt forstå, du er ked af det og berørt af at være blevet uvenner med din veninde. I dit brev beskriver du, hvordan du havde noget med hendes ”bedsteven”, jeg er lidt i tvivl om, du mener en kæreste eller anden ven/ veninde.

Jeg tænker dog, at I gode venskaber kan man ofte tilgive hinanden, og bede om forsoning. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt hun har fået og læst de "romaner", du har skrevet til hende..? Hvis ikke hun har læst dem, spekulerer jeg på, om du måske kunne give hende dem/ skrive til hende og fortælle hvor ked af det du er?

Din sidste sætning hvor du drukner dig i dine tårer en dag, er så rørende og sensibel at du måske har særlig flair for at formulerer dig skriftligt.
Det kan måske også nogle gange være lettere at sige undskyld i et brev, end når man taler sammen.

Jeg tænker også på, om det var en mulighed at inddrage en voksen i jeres problemer..? Måske en der kunne hjælpe, sådan at I ikke bliver sårede og kede af det, når I taler sammen igen. Jeg tænker at din veninde måske også er ked af det, og det kan være svært at nærme sig hinanden, her kunne en voksen også være en hjælp. (Det kunne evt. være din eller hjendes mor, eller en anden voksen, som kender jer begge to...)

Hvid du kan komme til det, kunne du måske også vise din veninde dit brev hertil, det vil vise hende hvor ked af det du føler dig, og hvordan du gerne vil løse problemerne. Det kunne måske skabe et udgangspunkt for en god snak imellem jer..?

Der kan godt gå noget tid med at genopbygge tilliden i et venskab, hvis den er blevet skrammet. Men det er min erfaring, at det ofte kan lykkes, hvis man er tålmodig. Hvis ikke du synes, du kan bruge mine forslag, kunne det måske også være en mulighed at ringe til BørneTelefonen på 116 111 det er gratis at ringe dertil, og der kan du snakke direkte med rådgiveren om, hvordan du ellers kan takle det...

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.