Forblive venner eller ej?

Hej BB, jeg er en pige på 13 år, så jeg går altså i 7. klasse.

Min veninde og jeg var uvenner her for en uge siden, altså hun sagde hun ville så psykisk ned hvis ikke blev venner. og fordi jeg savner hende ret meget, så ville jeg jo gerne være venner med hende igen.

Men da vi så blev venner, så tænkte jeg jo bare, at vi er venner som før og så snakke vi vel også som før, men nej. Hun vil ikke tale med mig og hvis hun så endelig gør. Så er det kun til lektiehjælp. Hun ringer sidst til mig og spørg om vi skal være sammen. Rigtigt ville jeg jo sige, hvis hun har behandlet mig sådan så for hun det bare igen. Men alligvel ikke.

Jeg har mange andre venner, der ikke er lige så tætte som hun var. Hun sagde at det hele var min skyld, selvom jeg ikke rigtigt har sagt noget til hende. Selvfølgelig har jeg jo også været med i det, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Jeg ved ikke om jeg vil være venner med hende længere som hun har behandlet mig eller jeg bare skal sige til hende på en pæn måde, at jeg ikke vil være venner længere? Please, hjælp mig 🙂

Kh. mig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 årMange tak for dit brev. Gode venner og veninder er noget af det vigtigste, og derfor kan jeg godt forstå, at du tænker meget over dit venskab med din veninde. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig på vej, så du måske får nogle ideer til, hvad du kan gøre.Som jeg forstår situationen, så er der sket noget mellem jer, som har gjort, at I var uvenner for nogle uger siden. Men det er lidt svært for mig at vide, hvad det er, der skete mellem jer? Dog kan jeg læse ud fra dit brev, at du gerne vil lægge det bag dig, så jeres venskab kan fortsætte som før. Det er rigtig flot af dig. Det er langt fra alle, der er i stand til det, så jeg håber, du ved, at det er rigtigt sejt gjort. Det viser, at din veninde og jeres venskab betyder rigtig meget for dig. For at man skal kunne fortsætte med et godt venskab efter nogle uoverensstemmelser, er det meget vigtigt, at man får talt ordentligt sammen om det, der er sket. Det er ikke sikkert, at det i jeres tilfælde er nødvendigt at tale så meget om det, der var årsagen til, at I blev uvenner, men det er vigtigt, at man får sagt, at man er klar til at lægge det bag sig, så man kan starte på en frisk. Når jeg læser dit brev, så virker det til, at din veninde har lidt sværere ved det end dig. Du skriver bl.a., at "hun ikke vil tale med dig og hvis hun gør, så er det kun til lektiehjælp". Det kan jeg godt forstå, du bliver ked af, især fordi du er klar til, at jeres venskab skal være lige så tæt, som det tidligere har været. Jeg tænker på, om du mon har spurgt din veninde, om der er noget i vejen? Måske har hun ikke lige så let ved at "glemme" det, der var årsagen til, at I blev uvenner? Måske har hun brug for, at I får talt ud om det? Under alle omstændigheder, så virker det til, at din veninde også gerne vil være venner med dig – ellers havde hun jo ikke behøvet at spørge, om I ikke skulle være veninder igen. Derudover skriver du, at hun sagde, at hun ville gå "psykisk ned", hvilket også tyder på, at du har en stor og betydningsfuld plads i hendes liv. Dog er det også vigtigt, at du lytter til dig selv og de tanker, som du gør dig. Du skriver, at du var lige ved at spørge hende, hvorfor hun behandler dig, som hun gør? Jeg synes, du skal få talt med hende. Måske kan du sige, at "du savner det venskab, som I havde før, hvor I talte sammen". Det er altid bedre at sige det positivt, så hun forstår, at du gerne vil jeres venskab, men samtidig skal hun også forstå, at du ikke føler, at hun behandler dig som en rigtig veninde. Jeg håber, du har fået mod på at tale med din veninde, så I kan få talt om, hvordan tingene kan blive som før. Hvis tingene ikke kan blive som før, så må du tage konsekvensen. Men jeg synes, du skylder dig selv og din veninde en ekstra chance. Måske kan tingene godt blive gode igen? Hvis du har brug for det, er du også meget velkommen til at skrive igen – eller kontakte BørneTelefonen på 116111. Jeg håber, du får talt med hende. De bedste hilsner fra BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.