føler mig udenfor

kære børnebrevkasse.
 jeg går i skole et par kilometer væk fra mit hjem og når de andre mødes for at kælke, spille fodbold eller rundbold ringer de til alle i den lille by men de ringer ikke til mig eller to andre der ikke bor i byen.

vores klasselærer siger at vi bare skal byde ind selv men det er lidt svært når jeg ikke ved hvornår eller hvor det finder sted. hvad skal jeg gøre?

mvh hende der føler sig udenfor

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,
Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at du føler dig udenfor, når de andre mødes. Jeg tænker, at det er en følelse, du deler med andre, som bor lidt længere væk. Men sådan behøver det ikke at være.

Det er flot, at du har haft mod til at sige det til din klasselære. Man kunne godt at have ønsket, din klasselære måske havde hjulpet dig/jer lidt på vej med en løsning evt. taget op i klassens tid, hvordan man kan sikre sig, at alle får buddet om at være med til at lave ting sammen i fritiden.

Måske har hun ikke helt forstået, hvor stort et problem det faktisk er? Så hvis du har mod på det, kan du prøve at sige det til hende igen og bede om hendes hjælp til at få det løst. Tit har læreren svært ved at følge med i, hvad der sker i frikvarteret og uden for skolen.

Jeg tænker, at det kunne være en hjælp i jeres klasse, hvis I havde en ringekæde, hvor man ringer til alle i kæden, når en ting går i gang udenfor skole som f.eks. rundbold, kælketur osv. Så ringer man til den første i kæden og den næste til den næste. Er der ingen der svarer, ringer man videre til den næste i kæden for ikke at bryde den. Det kunne godt være en fælles opgave for klassen at lave sådan en, og den kan bruges til andet også, hvis læreren skal give en besked udenfor skoletid.

Nogle gange kan det godt være, man ikke ringer til dem, der bor langt væk, fordi man synes, det er langt at tage for en rundbold kamp. Da er det vigtigt du/I fortæller jeres klassekammerater, at I gerne vil have tilbuddet, så kan I selv bestemme, om I vil komme eller ej.

Det betyder meget at blive spurgt og selv vælge, i stedet for andre vælger for en. Men det er vigtigt at dine venner ved det, for ellers har de ikke en chance for at ændre på det.

Håber det er et svar, du kan bruge. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.