føler mig ensom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år.

Det er rigtig godt, du skriver ind til BørneBrevkassen. På dit lange brev virker det til, at der er rigtig mange ting, som fylder for dig i forhold til dig og dine veninder.

Når jeg læser dit brev, bemærker jeg alle de gange, hvor du fortæller om, hvordan du prøver at hjælpe dine veninder. Det er rigtig flot, sådan som du bekymrer dig om dem, og det fortæller mig, hvor meget det betyder for dig, at dine nye veninder har det godt. Jeg kan godt forstå, når du bliver ked af det, når du ikke synes, dine veninder behandler dig pænt.

En ting jeg også lægger mærke til i dit brev er, at du fortæller, at du selv er ny i klassen og har gået i klassen i et års tid. Du fortæller ikke noget om, hvorfor du selv har skiftet skole: Om I er flyttet, eller om du stadig bor, hvor dine tidligere klassekammerater er.

At skifte skole og måske flytte fra det kendte kan tit være svært. Når du så også gør alt det arbejde for at I alle skal have det godt, må det være meget krævende for dig.

Jeg spekulerer lidt på, om du måske kan hjælpe dine veninder på en anden måde end du gør nu. Måske var det en ide, at få en voksen med i dine overvejelser..? Jeg tænker, om du måske kunne tale med din klasselærer om nogle regler/ aftaler for, hvordan I skal være overfor hinanden i skolen.

Det kunne måske være, at alle i klassen skulle tale dansk med hinanden også i pauserne. Måske er dine kammerater fra mange forskellige lande, og det er måske ikke kun dig, der har svært, når det tales forskellige sprog i forskellige grupper. Hvis du synes, det er svært at tage op med din lærer, kunne du måske bede en af dine forældre om at kontakte skolen..?

Selv om det kan være en svær samtale, var det måske en mulighed at tale med din veninde, om hvordan hun ser dig. Du skriver, at I aldrig har talt om, hvorvidt I er bedste veninder. Var det en mulighed, at få afklaret overfor hinanden, hvordan I begge har det med hinanden..?

I den alder I har nu, sker der mange ting med jer og jeres følelser, og der skal måske ikke så meget til at slå jer ud af kurs. Det kan også nogen gange ske, at veninder får nye interesser, sådan at nye veninder kommer ind i billedet og gamle træder i baggrunden.

Kan det tænkes, at der er flere forskellige klasser på din årgang. Hvis der er kunne det jo være, at der var piger I de andre klasser, du som du havde flere fælles interesser med. Det kunne fx være, du i de andre klasser kunne finde nogle veninder du havde fælles fritidsinteresser med.

Jeg tænker også at det for dig, kunne være en rigtig god ide, at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis at ringe til BørneTelefonen, og jeg tænker det også kunne være en god mulighed for dig, til at få samlet alle dine tanker og bekymringer omkring dit ståsted i din nye klasse.

Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.