Føler jeg mister venner!

Hej børnetelefon!

Jeg er en glad, smilende, social og energifuld pige på 14, men er dog nu desværre havnet i et problem.
Jeg overtænker nemt da jeg aldrig rigtig har problemer- såsom fx familie problemer derhjemme.

Jeg lever ret meget i et lille hus med en lykkelig og god familie. Og ud over det har jeg også mange venner, men dog kun 3 rigtige gode venner- lad os kalde dem Dorthe, Henrietta og Martha.

Martha og jeg er nok dem der er tættest, da vi også har kendt hinanden i længst tid. Min familie ser hende også som en “ekstra” datter.

Og da jeg og Martha så skulle over på en ny og størrer skole mødte vi to nye veninder- Henrietta og Dorthe. Dorthe blev dog med tiden ret sløv angående vores venskab (hun går i en anden klasse end ogs, og vi må ikke rigtig mødes så meget pga covid 19) så vi blev til en 3 kløver istedet.

Vi hyggede ogs rigtig meget, men nu føler jeg lidt at Henrietta har stjålet Martha. Jeg har måske tanken om har det godt kunne være jalosi, men ved ikke. Henrietta skubber også lidt Dorthe og jeg væk. Og siger og taler kun om Martha HELE tiden. Så jeg og Dorthe føler ogs lidt utilpas.

Vi har alle inviteret hinanden til vores konfi, men Dorthe har ikke da hun er blevet meget i tvivl angående ogs piger. Og Dorthe skal snart flytte, hvor der så kommer havnefest så det ville være rigtig godt at vo der om sommeren, men vi føler lidt at Henrietta udnytter os.

Ved virkelig ikke havd jeg eller Dorthe skal gøre

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige

Tak for dit brev. Jeg synes, du gør dig rigtig mange gode tanker. Jeg ved fra andre piger på din alder, at I går og tænker meget over, hvordan man har det med veninderne.

Det er så dejligt at høre, at du er glad, smilende og social. Og at du har en god familie.

Jeg forstår godt, det kan være svært med venindeforholdet.  Sådan som jeg læser dit brev, så har du tre gode veninder. Du kalder dem selv Martha, Henrietta og Dorthe. Martha er din tætteste veninde og hun er også tæt på din familie. Dorthe er ikke så tæt på dig hverken socialt eller fysisk, da hun går i en anden klasse. Henrietta føler du har stjålet Martha og skubber dig og Dorthe væk fra Martha.

Jeg forstår godt de følelser og tanker du har, og at det kan gøre dig frustreret og usikker. Du nævner også ordet jalousi. Og det er meget almindeligt, at man i et tæt venindeforhold kan føle jalousi. Den følelse kan alle have. Der er ikke noget forkert i at føle jalousi. Det er bare vigtigt, at man tænker over, hvorfor man føler jalousi og sætter ord på det.

Jeg vil foreslå dig at være nysgerrig efter at høre, hvad dine veninder tænker og  føler. Og hvordan de oplever jeres venskab. Det kan ske, at de også går rundt og føler sig frustrerede og usikre. Det kan også ske, at de føler jalousi. Måske er dine veninder heller ikke klar over, hvordan du har det. Og hvad du går og tænker på.

Det kunne være en god ide, at I fortalte hinanden om jeres tanker og følelser. Jeg vil derfor foreslå, at I sætter jer sammen og giver jer tid til at tale om jeres venskab. Du kunne måske invitere dem over til en kop the og sige fx: “jeg går rundt og føler mig lidt forvirret om vores venskab og vil gerne fortælle jer om det”. Jeg tænker det er vigtigt, når I snakker  om jeres venindeforhold, at der ikke er nogen af jer, der har eller får skylden. Det, der er vigtigt er, at I giver hinanden plads til at fortælle om, hvordan I har det. Det er også vigtigt at lytte. Og det er ikke sikkert, at der lige kommer et svar/en løsning med det samme. Men når I kender hinandens følelser og tanker, kan I bedre hjælpe hinanden og passe på hinanden.

I dit brev fortæller du, at I skal med til hinandens konfirmation og tænker at besøge Dorthe, der flytter til en anden by. Det fortæller mig, at I rigtig gerne vil hinanden. Så derfor tror jeg også, at I er klar til at tale om følelser.

Hvis du tænker, det er lidt svært at invitere dem over for at tale om følelser, kunne du måske få hjælp af din familie. Din familie kunne måske give dig nogle råd og ideer til, hvordan I kommer i gang med snakken. De kunne også give råd og ideer til, hvordan I passer godt på hinanden. Måske du har en storesøster eller en ældre kusine, der har været i samme situation.

Hvis du har lyst til at læse om det med jalousi kan du trykke her. Der står nogle gode råd, og du kan lave din egen handleplan for hvad du kan gøre, når følelsen af jalousi rammer.

Jeg ved, det er en svær ting at tale om følelser. Så jeg kan godt forstå, hvis du tænker, det bliver svært. Men jeg synes, du skal prøve. Jeg håber og tror, du vil få en positiv oplevelse.

Jeg ønsker dig og dine veninder alt det bedste. Skulle I have lyst til flere råd, er I velkomne til at ringe til BørneTelefonen på  116 111. I kunne evt. ringe ind som en gruppe, hvis det kunne fungere for jer.

Venlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.