Brev
Følelser
Kære BB
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har næsten lige skiftet skole pga. at nogen i klassen, ikke var særlige flinke ved mig. Jeg har nu gået i den nye klasse i 2 uger og er blevet rigtig glad for det.
Mit problem er bare at jeg føler hele mit liv, er totalt kaos. For det første, så er der det med at flytte skole, man lige skal vende sig til. Det næste er at en af mine veninder/venner er blevet indlagt med anoreksi. Det fylder også rigtig meget, selvom det jo ikke er min skyld og at jeg ved hun får hjælp.
En trejde ting er at dem fra min gamle klasse har smidt mig ud af vores facebook gruppe. Men en anden der har gået i klassen, er stadig i gruppen?
Det sidste er at mine forældre, skændes for tiden. Jeg er virkelig forviret og ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Det hele er uoverskueligt. Hvad skal jeg gøre?
Knus fra mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Det er rigtig godt at høre, at du har skiftet skole og er blevet glad for den nye skole. Det er godt, at det kan lade sig gøre, når man ikke har det godt, der hvor man er, så man på den måde kan få en ny chance, og muligheden for nye venner. Men det er også fuldt forståeligt, at det er en stor omvæltning for dig at skifte skole. Det er altid hårdt at skifte skole, for der er en masse nye mennesker, du skal lære at kende. Jeg tænker, at du måske bare skal forsøge at fokusere på alle de gode nye ting, der er i din skole og sige til dig selv, at det er helt i orden, at det indimellem kan føles uoverskueligt. Sådan har alle mennesker det i sådan en situation. Når der så også samtidigt sker andre store ting i dit liv, er det jo også med til at gøre det uoverskueligt.
Jeg forstår godt, at det påvirker dig, at din veninde er indlagt med anoreksi. Jeg tænker, at du måske bliver bekymret for, hvordan det skal gå hende..? Men som du selv skriver, er det jo noget, som du ikke kan gøre så meget ved, ud over at du måske kan være der for hende indimellem, når du og hun har overskud til det. Heldigvis er hun jo kommet i behandling, og der er voksne omkring hende, som forsøger at hjælpe hende til at få det bedre.
I forhold til det med facebookgruppen, tænker jeg, at du måske kunne prøve at tænke sådan om det, at din gamle klasse, eller den del af det, som du ikke kan lide, er fortid nu, og det måske derfor kan være en god ide, at du ikke længere er i facebookgruppen - for så undgår du at hænge fast i en fortid, som du ikke længere vil være en del af... Hvis du har nogle veninder i den gamle klasse, som du stadig gerne vil være venner med på facebook, kan du måske bare blive ved med det..?
Jeg forstår også, at det påvirker dig, når din forældre skændes hele tiden, og måske er du særligt sårbar over for deres skænderier i øjeblikket. Måske er de ikke klar over, hvor meget det påvirker dig, og jeg tænker, om du mon kunne have mod til at sige til dem, at det er belastende for dig at høre på deres skænderier..? Det kunne måske få dem til at overveje at gå et andet sted hen, hvis de vil skændes, eller måske at tale sammen på en anden måde..?
Jeg håber for dig, at du om ikke så længe kan begynde at nyde din nye skole og få overskud til at fokusere på de positive forandringer, der er sket i dit liv.
Hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver, er du velkommer til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.