Flytte skole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Jeg ved, at der er mange andre der som dig overvejer at skifte skole. Jeg synes det er rigtig godt at du har skrevet brevet, både fordi du så selv forhåbentlig kan få svar på dine spørgsmål men også for at andre der er i samme situation kan læse om din situation. Det hjælper sommetider at tænke på, at man ikke er den eneste, der går rundt med svære tanker.
Det er dejligt, at du klarer dig godt i skolen, men jeg kan godt forstå, at det ikke er nok. Efterhånden som man bliver ældre kommer kammeraterne til at betyde mere og mere, og derfor kan jeg godt forstå at du bliver ked af det, når dine kammerater siger, at du er stille eller næsten tavs. I nogle klasser og blandt nogle kammerater er det vigtigt at tale meget og ”fylde” meget på den måde, at andre lægger mærke til én. Det kan være en måde at blive accepteret på. Mon det er sådan i din klasse?
Du skriver, at det først startede i 6. klasse, at du begyndte at føle dig udenfor og ikke respekteret. Jeg tænker på, om der mon skete noget særligt i din klasse på det tidspunkt? Kom der måske nogle nye elever ind i klassen? Fik I mon nye lærere? Eller kan der være sket noget helt andet, som kan være forklaring på den ændring? Måske er der andre i klassen, der har det ligesom dig? Jeg bliver nysgerrig efter, om det er noget, I har talt om i klassen? I nogle klasser taler man om trivslen i klassen i fx klassens tid. Gør I mon det?
Kender du en AKT-lærer? Det er en lærer, der kan tale med eleverne om deres trivsel og om deres forhold til kammerater. Hvis I har en AKT-lærer på skolen, kan det måske være en idé at du taler med ham eller hende om, at du synes det er svært, at kommet ind i samtalerne med de andre. Har du mon lyst til det? Hvis du er usikker på, om I har en AKT-lærer på skolen kan du spørge en af dine lærere eller på skolens kontor.
Du skriver, at du har tænkt på at flytte skole. Du spørger, om det er nok? Jeg ved ikke, om jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, men jeg forestiller mig, du tænker på, om måden du har det i klassen er grund nok til at skifte skole. Mon det er rigtig forstået? Jeg tænker, at din trivsel i klassen med dine kammerater er meget vigtig for hele din skolegang. Derfor tænker jeg, det er rigtig vigtigt, at det også er med i tankerne om at finde frem til, hvad der vil være det bedste for dig at gøre. For nogle er det bedste at skifte skole, hvis man føler sig udenfor, men det er selvfølgelig vigtigt, at det bliver tænkt grundigt igennem.
Du skriver, at du ikke ved, hvordan dine klassekammerater vil opfatte det, hvis du skifter skole. Det kan jeg godt forstå, at du er i tvivl om. Nogle vil måske føle at du svigter dem. Men det kan jo også være, at der er nogle, som faktisk godt kan forstå dig. Jeg tænker, at det bliver vigtigt, hvordan du får fortalt det. Jeg tænker, at du kan få det sagt på en måde, så det ikke er dine klassekammerater du kritiserer, men at du har lyst til at opleve noget andet. Hvis det bliver sådan, at du skal skifte skole, tænker jeg, at din lærer kan hjælpe dig med at få det fortalt til resten af klassen på en rigtig god måde. Er der mon andre der er gået ud af klassen? Måske kan du tænke på, hvordan de gjorde det og bruge erfaringerne fra dengang?
Beslutningen om, hvor du skal gå i skole er jo ikke en beslutning, du kan tage alene. Det er du nødt til at tale med dine forældre om. Jeg synes det er rigtig flot, at du allerede har prøvet at tale med dine forældre om det. Jeg kan dog godt være lidt i tvivl om, om de er klar over, hvor meget det går dig på, at du føler dig udenfor og ikke respekteret i klassen. Tror du, at de kender dine inderste tanker og ved, hvor meget det betyder for dig, at være en del af kammeratskabet og ikke kun klare dig godt fagligt? Jeg tænker på, om det mon ville være en idé at vise dem dit brev og måske også svaret? Dit brev viser meget tydeligt, at det betyder noget for dig at være en del af fællesskabet og at du også prøver på at blive det.
Du skriver, at du har fire skoler at vælge imellem. Måske kunne du aftale med dine forældre, at I fandt ud af mere om de fire skoler og om 7. klasserne på skolerne? Det behøver jo ikke betyde, at du skal skifte skole, men så har I mere at tage med i jeres overvejelser og du kan måske også blive mere sikker på, hvad du har mest lyst til? Jeg synes det er rigtig godt, at du på den ene skole kender tre i forvejen. Måske kan du tale med dem om, hvordan deres skole og klasser er? Hvis dine forældre kender forældrene til de tre, kan de måske også få talt med dem? Nogle gange er det nogle forskellige ting man hører om skolerne fra andre børn og fra voksne.
Jeg håber, at du kan bruge ideerne til noget, så du kan komme til at trives bedre end du gør lige nu.
De bedste tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.