Flytte skole.. er savnet.

Hej:-)
Jeg er en pige som lige er fyldt 12år. Jeg flyttede skole for omkring et år siden (Efter sommerferien) til en privat skole som min storebror også går på. I starten ville jeg ikke flytte, jeg elskede mine venner og det gør jeg stadig. Den gang havde jeg en lille “Gruppe” som var sådan outsiders fordi vi ikke var som de andre.

På min nye skole er det også lidt, men min lære er nu begyndt at lave om på det ved at holde “pige møde”. Men det var ikke så meget det, det var mere at jeg VIRKELIG VIRKELIG savner mine gamle venner og de saver dsv også mig.

I starten da jeg var flyttede cyklede jeg over til min gamle skole to dage om ugen så jeg kunne se dem noget mere, men det må jeg ikke mere vedmindre jeg skal være sammen med dem. Nu gør jeg det ikke s meget mere, kun når jeg har en aftale. Nu er min bedsteven så begyndt at sige at jeg svigter dem pga at jeg ikke kommer og det bliver jeg entelig lidt såret over.

Min gamle klasse har også ændret sig og nu er min bedsteveninde begyndt at blive hold udenfor og hun syntes ikke det er rart, de andre piger er begyndt at være snobbede og lede. Jeg elsker også min nye klasse og har ingen planer om at flytte tilbage, men på en eller anden grund kanjeg ikke lade vær med at tænke på min veninde og hvordan hun føler og har det.

Jeg har nu planlagt med dem at vi tager på macdonald hver måned sådan mig og nogle andre fra klassen, men tænker altid på min bedsteveninde i skolen..

Kan jeg gøre noget ved det? Burde jeg gøre noget?.. eller skal jeg bare lade det være så hun selv kan finde ud af det.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Tak for dit brev. Allerførst vil jeg sige til dig, at det er dejligt at høre, at du er blevet så glad for din nye klasse, at du overhovedet ikke har tanke for at flytte tilbage til din gamle klasse.

Der virker også lidt som om, din gamle klasse har forandret sig meget. Jeg kan forstå, at stemningen i blandt pigerne har ændret sig i negativ retning og det kan være svært at være i.

Det er så gået ud over din bedste veninde i din gamle klasse, at det sociale liv ikke fungerer. Måske skulle du forslå hende at tale med sin lærer om mobberiet? Ved hendes forældre mon, at hun bliver behandlet dårligt, i sin klasse? Hvis ikke så ville det måske være en god ide at fortælle dem det, så de kunne tale med hendes klasselærer?

Du spørger, om du kan gøre noget for at hjælpe din gamle bedsteveninde og jeg tænker, det ville være godt, hvis du kunne forslå hende, at tale om problemet,med en voksen, som hun har tillid til. Jeg synes ikke, du bare skal lade hende finde ud af tingene selv. Men samtidig så tror jeg ikke, det er et problem, du og hun kan løse alene sammen. Så måske din hjælp skal bestå i at være der for hende og støtte hende i at få noget voksenhjælp..?

Det virker som om, I har haft og har et tæt veninde forhold og måske ville det nok være bedst, hvis du ”holdt dig lidt i baggrunden”. Jeg tænker, du skal være der for hende, være sammen med hende, lave ting med hende, høre på hendes problemer og give hende gode råd. Du skal ikke lade hende være, for I har jo noget sammen, I har været og er gode veninder, men du skal selvfølgelig ikke føle at det er dit ansvar at ændre hendes situation, for det er det ikke.

Håber det hele løses for hende.
Mange hilsner BørneBrevkassen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.