Er vokset fra min ven!

Hej BB…
Jeg er en 14 (snart 15) årig pige som har et stort problem.
Jeg har været bedste ven med en fra klassen i over 9 år! hun betyder alt for mig, og vi har været igennem mange tossede ting:/ men for et par uger siden startede jeg et på et ungdomsjob, og alle mine kollegaer var så modne og sjove at tale sammen med.
Da jeg kom tilbage i skole næste dag opdagede jeg at min veninde stadig opførte sig som et lille barn, jeg har nu gået rundt og har prøvet at holde hende ud, men hun er bare ikke sjov/spændende mere! vi har intet at tale om, og hun opføre sig ærligt talt som et barn, hun er nu også et helt år yngre end mig…
Men jeg kan bare ikke holde ud at være i nærheden af hende længere? skal jeg give hende til til at modne sig lidt? eller er det måske på tide at finde nye venner?
vær sød at hjælpe mig bb, jeg holder stadig af hende, men det fungere ikke mellem os mere
Tak for omærksomheden<:)

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit ærlige og åbne brev omkring dine tanker om din gode veninde - det er modigt af dig at tage hul på et emne, der kan være meget følsomt.

Jeg tror, at de fleste mennesker, kan nikke genkendende til oplevelsen af, at man på et tidspunkt har fundet én af sine veninder/venner umoden. Nu ved jeg ikke, hvad det i jeres venskab betyder.. Altså hvorfor du tænker, at hun er umoden/barnlig, men i hvert fald lader det til, at din oplevelse af hende har forændret sig meget hurtigt..?

Jeg kan forstå på dig, at du stadig holder af din veninde, men at du er træt af hendes umodenhed. Så hvad gør du? Mon hun ved, hvordan du går og har det..? Hvis dette ikke er tilfældet, så tænker jeg, at du som veninde, er nødt til at "smide kortene på bordet" og fortælle hende, hvad du føler og tænker.

Som tidligere nævnt, så er det et følsomt emne, som kan gøre din veninde ked af det.. Så måske kunne en idé være, at du skriver et nænsomt brev til hende, hvor du fortæller, hvad det er, der går dig på..? Og hvordan du godt kunne tænke dig, at jeres forhold skulle udvikle sig.  Det er jo ikke sikkert, at din veninde har lagt mærke til, at der er noget galt...

På denne måde får din veninde mulighed for at komme med noget respons. - og I kan måske efterfølgende tale om det face to face..?  Når I så har talt om det, så må du mærke efter.. Har tingene mulighed for at forandre sig..?

Jeg tror, du har ret i, at hun lige nu ikke er samme sted i sit liv, som du er. Men det behøver vel ikke betyde, at I helt skal opgive jeres venskab... Måske har du ret i, at du skal give hende tid og plads til at modnes...?  Tit er det sådan, at man sagtens kan finde nogle ting, man stadig kan være fælles om, selvom den ene part er blevet mere moden end den anden. Så måske kunne I sammen prøve at finde ud af, hvordan I kan bevare kontakten og venskabet men måske på en lidt anden måde end I har været vant til..? I har jo haft meget godt sammen, som du skriver og hvis I kan bevare respekten og kontakten til hinanden, tror jeg det vil være godt for jer begge to...

Hvis du stadig ikke ved, hvordan du skal gribe tingene an, så vil jeg råde dig til at vende situationen med en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111. Rådgiveren har mulighed for at spørge ind til nogle ting, som desværre ikke er muligt på BørneBrevkassen. Husk det er helt anonymt og gratis!

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.