Brev
Er min veninde forelsket i min kæreste?
Heysaaa
Så her i starten af sommerferien fik jeg en kæreste. Det der så lige er er, at en af mine bedste veninder var begyndt at skrive med ham lidt før jeg. Hun sagde altid, at hun ikke kunne lide ham og, at han var min dreng osv. Men siden sommerferien startede, har hun været anderledes. Hun har svaret på mine beskeder med korte svar, ikke været meget snaksagelig og hun lyder næsten helt fornærmet hver gang jeg nævner ham.
Endnu en ting, der bare gør det endnu værre er, at jeg fandt ud af, at på det tidspunkt, hvor ham og jeg blev kærester, kunne hun faktisk også godt lide ham. Det skal også lige pointeres, at han faktisk også stadig kunne lide hende på det tidspunkt, men det er ikke noget problem nu.
Jeg ved ikke, om jeg burde snakke med hende om det og potentielt gøre det værre end det allerede er, eller om jeg bare skal lade være med at snakke om ham overhovedet, når vi er sammen eller, hvad jeg skal gøre.
Yikes, håber det er til at forstå
(Ved ikke om det betyder noget, men jeg er 14)
-mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det kan være forvirrende, hvad der er bedst at gøre I den situation med din veninde, som muligvis er glad for din kæreste.
I starten af sommerferien siger din veninde, at hun ikke er interesseret i fyren som nu er din kæreste. Hun siger på det tidspunkt, at han er din.
Måske er der sket det, at din veninde i mellemtiden har set nogle andre sider af fyren som hun godt kan lide, og derfor er hun blevet lidt glad for ham. Det er kun en tanke, jeg kan ikke vide om det er virkeligheden. Men hvis det er rigtigt, så er det måske derfor din veninde har det svært.
Man kan desværre ikke helt styre sine følelser, og din veninde er måske flov over, at hun har disse følelser og ved ikke rigtig, hvordan hun skal snakke med dig om det…. Og det er måske det, du kan mærke på hende.
Der er også den mulighed, at det slet ikke har noget at gøre med din kæreste, derfor er det altid en god ide at spørge, i stedet for at tro, at man kender den andens grund til at være som hun er lige nu. Så at spørge hende, hvad hun mon tænker på, kan blive din vej til at komme videre.
Du kan for eksempel prøve at sige, at du synes, du kan mærke, at hun har det svært omkring dig i øjeblikket. Du kan så prøve at spørge hende, hvad det mon kan skyldes. Du kan også prøve at sige til hende, at du har fået en følelse af, at noget er forandret mellem jer, og at det gør dig ked af det. Du kan så sige, at du har brug for at prøve at forstå, hvad det er der er forandret. Hvis du er åben over for hende og tager udgangspunkt i dine egne følelser og behov, så gør du det nemmere for din veninde at åbne sig for dig.
Måske tænker du, at det bliver en meget ubehagelig samtale og derfor en svær samtale. Jeg tror, at hvis du beslutter dig for at du vil møde din veninde med åbenhed og lytte til hende, så vil det også smitte af på din veninde. Hvis du bliver sur eller ked af det undervejs i jeres samtale, så kan det være en god ide simpelthen at sige det: “Jeg bliver ked af det nu … jeg bliver vred, over det, du siger …” Så kan din veninde bedre forstå, hvad der sker med dig.
Det, at du har skrevet om problemet hertil, får mig til at tænke, at forholdet til din veninde er vigtigt for dig. Du kunne også overveje at vise hende dit brev. Måske ville det være en god måde at starte en samtale på?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen